Натисніть "Enter", щоб перейти до вмісту

Громадські активісти проаналізували напрямки фінансової політики Одеси у 2022 році

Зміни в бюджетному законодавстві в воєнний час дозволили частину року керувати бюджетом через рішення виконкому без депутатського голосування. Крім цього, частково депутати голосували за зміни до головного фінансового документа міста, але за ті цифри, які їм готував той же виконком. ГО «Зелений лист» розібралась у головних напрямках фінансової політики Одеси в поточному році.

Зміни в бюджеті на 2022-й рік

Повномасштабна війна внесла свої корективи до бюджетної політики кожного міста України. Не стала виключенням також Одеса, в якій частина закладених у минулому році коштів платників податків перенаправили на більш актуальні наразі потреби. Але до деяких рішень місцевої влади є чимало питань.

Зазначимо, що зараз неможливо провести аналіз, спираючись на першочерговий бюджет. У документі показники викривлені за рахунок коштів, які протягом року перенесли на інші бюджетні програми.

Так, найбільше зменшення по бюджету мають наступні структури.

– Департамент освіти та науки втратив більше, ніж на півмільярда. Це і зрозуміло – зараз садочки та школи не працюють.

– Департамент праці та соціальної політики зменшив свій бюджет на 53 млн.

– Управління дорожнього господарства втратило 260 мільйонів або половину з запланованих на утримання та розвиток інших об’єктів транспортної інфраструктури.

– Управління капітального будівництва втратило теж більше, ніж півмільярда. Начебто нічого будувати та ремонтувати в місті не треба. При цьому, нагадаємо, законодавство під час війни не забороняє проводити ремонти та будівництво.

– Департамент культури та туризму втратив майже 80 мільйонів. Цей крок цілком логічний, адже в місті майже згорнути всі культурні та туристичні програми, зменшено фінансування бібліотек та мистецьких шкіл.

Депутати також проголосували про обнуління «депутатського фонду», тобто, принаймні в поточному році депутати не можуть витрачати бюджетні кошти на потреби своїх виборців адресно.

Також протягом року за рахунок вільного залишку минулих періодів з 568,5 мільйонів гривень на сьогодні передбачено використати 438,5 мільйонів. Ще майже 130 млн можна використати, коли влада побачить необхідність.

Але це далеко не всі зміни в фінансовій політиці Одеси під час повномасштабної війни.

Куди ж саме поділися вказані кошти?

Частина коштів дісталась департаменту муніципальної безпеки, який додатково отримав майже чверть мільярду. З цих коштів 83 мільйони пішли на фінансування тероборони, майже 100 мільйонів передано до державного бюджету на фінансування правоохоронних органів, які, нагадаємо, й так утримуються за рахунок державного бюджету, та вдвічі збільшено фінансування мерської «кишенькової армії» – комунальної установи «Муніципальна варта» – до майже 107 мільйонів гривень за рахунок збільшення її штату з 300 до 600 штатних одиниць.

Крім цього, частину коштів отримав департамент фінансів. Гроші знаходяться на балансі в якості резервного фонду всього бюджету. Але замість 1,8 мільярда гривень, які були на кінець травня, на кінець листопада там залишилося 908 мільйонів бюджетних гривень.

Велика сума направлена на додаткову сплату «тіла» взятих раніше містом кредитів. Так, з першочергово передбачених 892,6 мільйонів гривень ця сума збільшилася до більше, ніж 2 мільярдів гривень. Тобто додатково на це направлено більше, ніж 1,1 мільярд гривень.

Фактично міська влада замість направлення коштів на невідкладні потреби мешканців міста, майже мільярд коштів притримує в бюджеті в вигляді резервного фонду, а ще 1,1 мільярдів гривень вирішила направити на дострокове погашення кредитів, які були взяті раніше.

А є щось для мешканців міста?

При цьому міську владу, вочевидь, майже не турбують проблеми простих людей.

Так, наприклад, міською цільовою програмою енергоефективності в Одесі на 2022-2026 роки передбачено, крім іншого, забезпечення енергетичної незалежності медичних закладів міста Одеси. Тут питань нема. Це необхідне.

Також міською цільовою програмою благоустрою м. Одеси на 2022-2026 роки передбачено, серед іншого, придбання  генераторних установок, які повинні забезпечити безперебійну роботу комунальних підприємств і підпорядкованих їм об’єктів. Тут теж питань нема. Все це необхідно.

Але облаштування за кошти міського бюджету «пунктів незламності» в достатній кількості чи компенсування мешканцям багатоквартирних будинків часткової вартості генераторів далі розмов поки що не просунулось. Складається враження, що для очільника Одеси, міських депутатів і профільних чиновників повномасштабна війна почалась не 24 лютого, а тільки зараз, тому підготуватись до обстрілів об’єктів критичної інфраструктури вони досі не встигли.

В якості прикладу зупинимось на «Міській цільовій програми цивільного захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного і природного характеру, забезпечення пожежної безпеки на території м. Одеси на 2022-2026 роки».

Сама програма прийнята рішенням виконавчого комітету ОМР № 40 від 05.04.2022 р. Зміни вносились рішенням виконавчого комітету ОМР № 78 від 10.06.2022 р. Також виконавчий комітет міськради своїм рішенням № 269 від 10.11.2022 р. підготував проєкт рішення щодо внесення змін до вказаної програми, за яку повинні були голосувати депутати. Але звернемо увагу на те, що жодного опису програми в цих рішеннях виконавчого комітету, а також у прийнятому депутатами рішенні на сесії 30 листопада не викладено.

Депутат Одеської міської ради Олег Звягін на своїй сторінці у Фейсбук 30.11.2022 року повідомив, що начебто «сьогодні на сесії міської ради прийняли зміни до програми цивільного захисту населення, які передбачають компенсацію витрат на придбання генераторів для домів ОСББ та ЖБК». Планується компенсувати 70% вартості, але не більше 100 тис. грн. Компенсація буде відбуватись через районі адміністрації.

При цьому, аналіз розподілу витрат бюджету одеської міської територіальної громади на реалізацію міських програм у 2022 році надає наступні показники:

  • фінансування програми в розмірі 8,2 мільйони гривень
  • зміни до програми де-факто в бік зменшення: хоча сума коштів, виділених на вказану програму, не змінилася й залишилася на рівні 8 204 300 гривень, але з них 5,5 мільйонів будуть передані до державного бюджету.

З яких коштів міська влада збирається компенсувати мешканцям міста купівлю генераторів, невідомо. Тим більше в бюджеті на 2023 рік на цю програму затверджено взагалі 3,3 мільйони гривень.

Складається враження, що міську владу мало не турбують проблеми мешканців міста, на вирішення яких необхідно було направити додаткові кошти. Особливо враховуючи те, що нестачу грошей у міському бюджеті аж ніяк не можна побачити.

При цьому в коментарі після засідання останньої депутатської сесії директорка департаменту фінансів Одеси Світлана Бедрега заявила, що наразі знято фінансування з частини програм та установ, а гроші направлено в резервний фонд. З нього кошти платників податків, вочевидь, у ручному режимі мер міста Геннадій Труханов зі своїми посіпаками буде виділяти туди, куди вважає за потрібне.  

Більше публікацій АналітикаБільше публікацій Аналітика »
Більше публікацій Новини колегБільше публікацій Новини колег »
Більше публікацій СтаттіБільше публікацій Статті »
Більше публікацій Статті партнерівБільше публікацій Статті партнерів »

Коментування заборонено.

Антикорупційний вимір