Натисніть "Enter", щоб перейти до вмісту

В Херсоні ухвалили бюджет на 2024 рік: Кому і скільки планують виділити

21 грудня 2023 року начальник Херсонської МВА Роман Мрочко видав Розпорядження «Про бюджет Херсонської міської територіальної громади» на 2024 рік. Про це повідомляє «Антикорупційний вимір» з посиланням на відповідний документ на сайті Херсонської міської ради. В редакції проаналізували основні показники бюджету. 

Порівняння з 2023-м: доходи менші, видатки більші

Для того, щоб розуміти, наскільки мало чи багато заклали коштів в бюджеті на 2024-й рік, можна його порівняти. Минулого року порівнювати було ні з чим — 2022-й був майже повністю окупаційним, а попередні роки порівнювати не варто через те, що це були роки до масштабного вторгнення. Однак цьогоріч є з чим порівняти. 

Отже, у 2024-му році запланували доходи до бюджету територіальної громади в обсязі 2,27 млрд гривень, а якщо бути точними: 2 273 892 721 грн. З них, доходи загального фонду бюджету — 2,2 млрд грн (2 218 152 461 грн), спеціального — 55,7 млн грн (55 740 260 грн). Якщо порівнювати з минулим роком, то на 2023-й доходів планували більше — 2 274 794 800 грн, щоправда, це все – загальний фонд: спеціального не планували. 

Видатки 2024 року заплановані у тій самій сумі, що й доходи: 2 273 892 721 грн. Це традиційно: так роблять майже завжди. З цієї суми видатки загального бюджету становлять майже 2,8 млрд грн (2 184 064 927 грн), спеціального – 89,8 млн грн (89 827 794 грн).

У 2023-му видатки загального фонду становили менше — 2,19 млрд загального фонду (2 186 123 018 грн), 87,0 млн спеціального (87 008 991 грн). Минулоріч були заплановані також повернення кредитів. 

Захищені видатки (ті, які не можна зменшити і які мають сплачуватись в першу чергу) визначили ті, самі, що й минулоріч, відповідно до статті 55 Бюджетного кодексу

України. Це видатки загального фонду на:

  • оплату праці працівників бюджетних установ;
  • нарахування на заробітну плату;
  • придбання медикаментів та перев’язувальних матеріалів;
  • забезпечення продуктами харчування;
  • оплату комунальних послуг та енергоносіїв;
  • обслуговування місцевого боргу;
  • соціальне забезпечення;
  • поточні трансферти місцевим бюджетам;
  • підготовку кадрів закладами фахової передвищої та вищої освіти;
  • забезпечення осіб з інвалідністю технічними та іншими засобами
  • реабілітації, виробами | медичного / призначення |для індивідуального
  • користування;
  • компенсацію процентів, сплачуваних банкам та/або | іншим
  • фінансовим установам за кредитами, отриманими громадянами | на
  • будівництво (реконструкцію) чи придбання житла;
  • оплату послуг з охорони комунальних закладів культури;
  • оплату енергосервісу.

Що планують за податковими надходженнями

Традиційно найбільший обсяг податкових надходжень до місцевих бюджетів становить ПДФО (податок на доходи фізичних осіб) з заробітних плат: у 2024-му запланували 727 мільйонів гривень (727 003 300 грн). На 2023-й планували ПДФО на рівні 1,4 млрд грн (1 415 000 000 грн), з яких 685 мільйонів – це ПДФО з зарплат, а решта 730 мільйонів – ПДФО з грошового забезпечення військових. Нагадаємо, у 2023 році Верховна рада України забрала ПДФО з грошового забезпечення військових з місцевих бюджетів, тому і плани на 2024-й за ПДФО такі скромні: майже наполовину

Якщо в цілому доходи обох років лишились практично на одному рівні, то коштом зменшення ПДФО мало десь бути суттєве підвищення іншого планового показника. І це  показник трансфертів від органів державного управління: офіційні трансферти на 2023-й рік планували на рівні майже 618 мільйонів гривень (617 794 800 грн), а на 2024-й планують майже 1,3 мільярда гривень (1 296 818 105 грн). Знову ж таки, все цілком логічно, адже ПДФО повернувся саме до державного бюджету. З цієї суми трансфертів майже 562 мільйони гривень (561 862 800 грн) становлять додаткова дотація з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення повноважень органам місцевого самоврядування тимчасово окупованих та інших територій України, що зазнали негативного впливу у зв’язку з повномасштабною збройною агресією Російської Федерації. Минулого року такої окремої статті надходжень до місцевих бюджетів не планували.

Які плани за надходженнями єдиного податку? На 2024-й рік запланували 15 мільйонів гривень єдиного податку з юридичних осіб, 139 мільйонів з фізичних осіб (139 061 356 грн) і 685 тисяч єдиного податку з сільськогосподарських товаровиробників, у яких частка сільськогосподарського товаровиробництва за попередній податковий рік дорівнює або перевищує 75%.

На 2023-й рік планували 50 мільйонів єдиного податку з юридичних осіб і 180 мільйонів з фізичних. Всього – відповідно, 230 мільйонів гривень. На 2024-й загальна сума планів за єдиним податком становить 154,7 мільйона гривень (154 746 356 грн), тобто на 75 мільйонів менше. І це при тому, що ГУ ДПС прозвітувало, що з початку 2023 року на Херсонщині зареєстрували 2 549 нових суб’єктів господарювання. Переважна більшість із них – 2 399 або 94% — отримали статус фізичної особи-підприємця, решта – 150 стали юридичними особами. 

Якщо говорити про податкові надходження Херсонської громади в цілому, то ГУ ДПС у грудні (тобто станом на початок грудня) прозвітувало, що платники податків саме Херсонської громади сплатили 1,2 мільярда гривень податків. До кінця року планували в бюджеті 2023 року 1,657 мільярдів. Тобто станом на кінець року, скоріш за все, плани, встановлені на рік, виконають. Але навіть за такої умови податкові надходження на 2024-й рік запланували на рівні 970,5 мільйонів (970 517 356 грн), тобто менше навіть фактичних показників станом на зараз. 

Що ж до видатків на наступний рік, то можемо лише констатувати факт певних бюджетних призначень за розпорядниками коштів. Аналізувати їхні плани доцільно окремо – за затвердженими програмами, адже бюджети в Україні формуються за програмно-цільовим методом. Отже, у 2024 році запланували наступні видатки в Херсонській територіальній громаді:

  • Виконавчий комітет Херсонської міської ради – 85 946 990 грн
  • Управління освіти – 1 190 867 658 грн
  • Управління охорони здоров’я – 47 446 185 грн
  • Управління соціальної політики – 50 974 487 грн
  • Служба у справах дітей – 2 250 308 грн
  • Управління культури – 101 607 919 грн
  • Управління молоді та спорту – 30 750 339 грн
  • Департамент міського господарства – 206 437 439 грн
  • Інспекція з контролю за благоустроєм – 4 987 957 грн
  • Управління капітального будівництва – 4 373 347 грн
  • Департамент містобудування, архітектури та земельних ресурсів – 11 416 787 грн
  • Управління з питань державного архітектурно-будівельного контролю – 3 850 601 грн
  • Управління маркетингу міста і туризму – 4 244 813 грн
  • Департамент економіки та інвестицій – 8 543 069 грн
  • Відділ з питань цивільного захисту населення – 136 418 921 грн
  • Департамент розвитку об’єктів комунальної власності – 12 289 232 грн
  • Департамент бюджету і фінансів – 270 108 405 грн
  • Херсонська міська військова адміністрація – 11 550 470 грн

Варто також зауважити, що бюджет – це лише початковий, хоч і основний документ, який формує видатки і надходження на наступний рік. В залежності від ситуації, протягом року будуть також зміни до бюджету, зокрема спричинені плановими та понадплановими надходженнями, але перш за все, вільним залишком, який сформується 1 січня 2024 року. 

Читайте також: НАЗК відкрило реєстр декларацій: що з деклараціями нардепів від Херсонщини?

Більше публікацій АналітикаБільше публікацій Аналітика »
Більше публікацій Власні статтіБільше публікацій Власні статті »
Більше публікацій СтаттіБільше публікацій Статті »
Більше публікацій Херсонський вимірБільше публікацій Херсонський вимір »

Коментування заборонено.

Антикорупційний вимір