Управління капітального будівництва Одеської міськради неодноразово фігурувало в гучних розслідуваннях та скандалах через корупцію. Зокрема й редакція «Антикорупційного виміру» регулярно розповідає про діяльність цього управління, його співробітників та підрядників, у яких вони замовляють роботи і послуги коштом бюджету.
Діяльність Управління капітального будівництва була важливою для Одеси і до повномасштабної війни: там відповідали за будівництво та ремонти медичних і навчальних закладів, а також іншої інфраструктури міста. Замовляли проєктування, кошториси, контролювали та приймали будівельні роботи.
Після початку повномасштабного вторгнення важливість діяльності цього Управління зросла в рази: воно почало опікуватися будівництвом укриттів, усуванням наслідки атак російської федерації, відновлювати та відбудовувати інфраструктуру після руйнувань. Крім того Управління задіяне в проєктах, які мають підготувати найважливіші обʼєкти до можливих атак та зменшити вплив обстрілів на їхню роботу. Йдеться, наприклад, про переобладнання електричних мереж для альтернативного живлення важливих будівель, або будівництво котелень для опалення муніципальних установ в разі ударів по критичній інфраструктурі. Тож керівництву та співробітникам Управління під час великої війни викликів та відповідальності лише додалося.
Лише за минулий 2024 рік у публічному модулі аналітики bi.brozorro міститься інформація про 461 проведену закупівлю. А вартість всіх укладених торік договорів склала понад 1,6 мільярда гривень. У 2023 році ця сума складала понад 1,7 мільярда гривень. Таке суттєве зростання витрат спостерігалося і в часи пандемії, але, наприклад, у 2020 році сума всіх договорів Управління капітального будівництва складала 1,3 мільярда гривень.

Скріншот bi.prozorro.org. Кількість та вартість договорів, укладених УКБ у 2024 році

Скріншот bi.prozorro.org. Кількість та вартість договорів, укладених УКБ у 2023 році

Скріншот bi.prozorro.org. Кількість та вартість договорів, укладених УКБ у 2020 роціі
При цьому на утримання самого УКБ та його співробітників у 2024 році було витрачено майже 8,5 мільйонів гривень з бюджету міста.

Джерело: Одеська міська рада
«У 2025 році Одеська міська рада запланувала, що витрати Управління капітального будівництва всього становитимуть 405,5 мільйонів гривень. З них 14,9 мільйона пійде на його утримання. Тобто 405,5 мільйонів це і на утримання, і на видатки, ремонти і роботи, які вони планують провести. На медичні заклади приблизно 109,5 мільйонів передбачено. Це те, що в бюджеті є на сьогодні. А от що буде потім я не знаю, бо ці цифри можуть міняти протягом року. Скажу зі свого досвіду, ці цифри протягом року будуть постійно змінюватися. Чому так? Це вже окреме питання, як то якість планування» – розповів редакції Сергій Бондаренко з громадської організації «Зелений Лист», яка нещодавно аналізувала бюджет Одеської міської ради на 2025 рік.
Але, не дивлячись на обставини, в яких опинилась вся країна, діяльність Управління капітального будівництва продовжує привертати увагу журналістів та правоохоронців. І це не дивно, адже попри війну, виявилось, що звичні схеми нікуди не ділися. Саме про них сьогодні розслідування «Антикорупційного виміру».
Резервне живлення. Як син одеського чиновника проєктує та складає кошториси під «своїх»
Ще до повномасштабного вторгнення, під час пандемії COVID-19 стало критичним питання альтернативних джерел живлення для медичних закладів. Адже переважна більшість обладнання не може працювати без електроенергії, а відповідно — залежні від нього пацієнти можуть померти чи отримати ускладнення.
Удари росії по українській енергосистемі показали, наскільки важливо аби заклади охорони здоровʼя мали можливість працювати незалежно від блекаутів. Та й загалом важливо, аби міська інфраструктура мала додаткові джерела генерації енергії. Тож Управління капітального будівництва наразі працює над забезпеченням альтернативним електропостачанням медзакладів та інших важливих об’єктів.
Зокрема протягом останніх пів року Управління досить активно сприяє проведенню ремонтів мереж електропостачання зі встановленню джерел резервного живлення для медзакладів Одеси. У тому числі забезпечує цей процес проєктами та іншою потрібною документацією. Розробляють чиновники проєкти та кошториси не самі. Вони замовляють їх у сторонніх спеціалістів та фірм.
Отже, редакція звернула увагу, що з травня 2023 року УКБ активно співпрацює в цьому напрямку з одним ФОПом. Підприємець Денис Козлов регулярно отримує підряди на складання кошторисів, проєктування робіт та авторський нагляд за ремонтами електромереж для встановлення джерел резервного живлення. Договори з Козловим чиновники укладають напряму – майже ніколи не використовують електронну систему.


Скріншот Clarity Project
Як зʼясувалось, причин такої популярності Дениса Козлов серед чиновників як мінімум дві. Перша – найбанальніша – він є сином колишнього заступника директора Департаменту міського господарства Одеської міської ради Анатолія Семеновича Козлова. Того самого, який у 2021 році був відсторонений від посади виконуючого обовʼязки генерального директора акціонерного товариства «Одеська ТЕЦ». Причиною було службове розслідування, ініційоване Наглядовою Радою АТ «Одеська ТЕЦ».
«Відсторонення Анатолія Козлова було здійснено на час проведення службового розслідування щодо можливого перешкоджання призначенню на посаду нового керівника підприємства та можливого порушення правил організації охорони об’єктів енергетики», — зазначили тоді у ФДМ.

Анатолій Козлов Джерело: Українська служба інформації
З посади заступника директора Департаменту міського господарства Анатолій Козлов був звільнений нещодавно – наприкінці 2024 року.
Колишня дружина Дмитра Козлова – Тетяна Козлова – навіть була кандидаткою в депутати в депутати Одеської міської ради від партії мера Труханова «Довіряй ділам» у 2015 році.
Ще однією фірмою, з якою повʼязаний Денис Козлов, є ТОВ «Будівельна компанія «Профі». Він був нагороджений Почесною грамотою виконавчого комітету Одеської міської ради як головний інженер-проектувальник товариства. А в соціальній мережі LinkedIn Козлов взагалі зазначає, що є власником компанії.

Скріншот профілю Дениса Козлова LinkedIn
Хоча за даними аналітичної платформи YouControl, Козлов начебто не має відношення до цієї фірми. Єдиним власником ТОВ «Будівельна компанія «Профі» значиться Анатолій Тортіка, а керує фірмою Тетяна Загревська. Однак ще у 2022 році власницею фірми значилась Наталя Козлова, яка, ймовірно, є матірʼю Дениса Козлова. До того ж з нею Козлов має спільну адресу на вулиці Балківська в Одесі.

Скріншот YouControl. Історичний звʼязок ТОВ «БК «Профі» з Наталєю Козловою
І цікавою ця фірма є тому, що у 2024 році отримала від Управління капітального будівництва кілька дороговартісних підрядів. І конкурентів у ТОВ «Будівельна компанія «Профі» на цих торгах не було. А так звані відкриті торги з особливостями дозволили Управлінню капітального будівництва провести закупівлю робіт у скорочений термін, що, до речі, теж могло вплинути на відсутність конкурентів, які просто не встигли б підготувати свої пропозиції. Мова йде про:
- Реконструкцію мереж зовнішнього електропостачання будівлі у м. Одесі (Шифр А4730) вартістю 20 288 020,03 грн;
- Капітальний ремонт ТП 5512 в районі житлового будинку, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Академіка Сахарова, 34 вартістю 18 276 722,75 грн.
В обох випадках розробкою проєктної документації для Управління капітального будівництва займався Денис Козлов. Ба більше, авторський нагляд за роботами «своєї» компанії здійснював теж він.




Скріншоти з договорів на Prozorro
Додатково про звʼязок з ТОВ «Будівельна компанія «Профі» свідчить і те, що у листопаді 2023 року власник фірми Анатолій Тортіка був вказаний контактною особою під час подачі документів для участі в закупівлі від імені Дениса Козлова.

Скріншот Clarity Project
«Головні проблеми правил закупівель по 1178 у сфері відновлення – це дуже короткі терміни подання пропозицій на будівельні тендери. Замовнику дозволено проводити будівельний тендер будь-якого розміру за 7 днів. Хоча кожен будівельник знає, що підготовка пропозиції по проєкту ціною понад 30 млн грн у цей термін неможлива. Відтак можна говорити, що будівельні тендери такого розміру з терміном подання пропозицій один тиждень (або 50 млн за два тижні) вже на старті програмуються під фірми, що мають інсайдерський доступ до проєкту. Тобто фактично йдеться про змову замовника і підрядника ще навіть до оголошення процедури», – пояснював «Антикорупційного виміру» співзасновник медіапроєкту розслідувань «Наші гроші», Юрій Ніколов.
Тобто розробка проєкту Денисом Козловим, ймовірно, могла б бути перевагою для ТОВ «Будівельна компанія «Профі», яка мала б можливість завчасно підготувати свою пропозицію. Крім того, сам проєкт Козлова міг бути розроблений так, аби «зайві» підрядники не подалися на торги.
По старій дружбі

Анатолій Рагулін – колишній начальник Управління капітального будівництва
Компанія ТОВ «Торговий Дім «Роял Арт Декор» починаючи з 2023 року отримала 16 контрактів на понад 125 мільйонів в Одесі. Більшість з них, за даними Clarity Project, була укладена з Управлінням капітального будівництва Одеської міської ради. А деякі вже стали предметом дослідження правоохоронців.
Згідно з даними аналітичної платформи YouControl, власницею та директоркою фірми є мешканка Одеси Олена Постернак. Вона, ймовірно, може бути родичкою колишнього співробітника Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради Андрія Постернака.

Скріншот з Clarity Project
Як вказує компанія на своєму сайті, вони є провідним виробником декоративного каменю та архітектурного декору для фасадів та інтерʼєрів. До початку співпраці з одеськими чиновниками основним видом діяльності ТОВ «Торговий Дім «Роял Арт Декор» було посередництво у торгівлі деревиною, будівельними матеріалами та санітарно-технічними виробами. З червня 2023 року торгівельна фірма львівського виробника змінила основний вид діяльності на будівництво. Приблизно тоді ж одноосібною власницею та директоркою стала Олена Постернак.


Скріншот історії змін YouControl
Нещодавно «Антикорупційний вимір» писав про компанію ТОВ «Торговий дім «Роял Арт Декор» в матеріалі про збільшення вартості будівництва центру розміщення та тимчасового проживання внутрішньо переміщених осіб (переселенців) на вулиці Хімічна, 4. В матеріалі згадувалось нове кримінальне провадження Одеської поліції щодо чиновників Одеської міської ради, яких підозрюють в роздачі підрядів підконтрольним фірмам. Зокрема в матеріалах справи йдеться і про ТОВ «Торговий дім «Роял Арт Декор» з яким було укладено договір на капітальний ремонт з впровадженням енергозберігаючих технологій адміністративної будівлі літери «А, Б, В» на території КУ «Міський центр гуманітарної допомоги інформаційного та господарчого забезпечення» за понад 23 мільйони гривень.
Слідчі стверджують, що роботи на обʼєкті не відповідають зазначеним в документах. Тож вони вважають, що службові особи фірм-підрядників зловживаючи своїм службовим становищем за попередньою змовою в умовах воєнного стану привласнили бюджетні гроші в особливо великих розмірах. А потім перерахували ці гроші на рахунки підконтрольних підприємств.
Крім того ТОВ «Торговий дім «Роял Арт Декор» фігурує в матеріалах кримінальної справи щодо зловживання владою та розкрадань на ремонті Міської клінічної лікарні №8 в Одесі. Там теж йдеться про посадовців Управління капітального будівництва та цілу низку їхніх підрядників, серед яких і згадана нами фірма.
Цікаво, що фірма Олени Постернак під час участі в закупівлях Одеської міськради неодноразово засвідчувала наявність досвіду відгуками, отриманими від ТОВ «Будівельна компанія «Екстерʼєр Дизайн». До 15 листопада 2023 року серед засновників останньої значився Анатолій Рагулін – колишній депутат Одеської міськради та директор КП «Міське капітальне будівництво», а ще керівник Управління капітального будівництва.
Скріншот довідки з Prozorro

Скріншот Відгуку від ТОВ «Будівельна компанія «Екстерʼєр Дизайн» з Prozorro
Свого часу ТОВ «Будівельна компанія «Екстерʼєр Дизайн» була серед улюблених підрядників Одеської міськради. Лише від Управління капітального будівництва, яке колись очолював співзасновник фірми, вона отримала 63 контракти на майже 854 мільйони гривень. Але частину з цих контрактів вже зараз правоохоронці вивчають в рамках кримінальних проваджень.

Скріншот з YouControl
Крім всього вищезгаданого, компанії ТОВ «Будівельна компанія «Екстерʼєр Дизайн» та ТОВ «Торговий Дім «Роял Арт Декор» обʼєднані приналежністю до однієї родини. Перша компанія належить Ользі Шелепало, друга – має відношення до Олександра Шелепало. В обох цих людей вказано спільну адресу в Одесі на вулиці Композитора Ніщинського.


Скріншоти з Clarity Project
Можливість заробляти кошти на бюджетних підрядах під час війни значно збільшилася. Але не для всіх. Річ у тому, що завдяки постанові Кабінету міністрів України №1178 від 12 жовтня 2022 року чиновники мають додаткову можливість обирати виконавця на власний розсуд. Постанова визначає особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників в період воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення. Від початку документ був створений аби полегшити та пришвидшити закупівлі для держави та місцевого самоврядування, шляхом укладання дійсно термінових угод напряму. Однак згодом посадовці почали масово користуватися постановою і збагачувати «своїх», аргументуючи закупівлі без використання електронної системи негайними потребами.
«Одеська міська рада робить все, щоб не виконувати вимоги статті 13.1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні. Я про залучення громадськості до бюджетного процесу. Саме ця стаття 13.1 про участь жителів міста у плануванні та розподілі коштів місцевого бюджету. Ця стаття не так давно вступила в силу, але Одеська міська рада робить вигляд, що вони її не бачать», – стверджує Сергій Бондаренко з громадської організації «Зелений Лист».
Ми створили цей матеріал як учасник Мережі «Вікно Відновлення». Все про відновлення постраждалих регіонів України дізнавайтеся на єдиній платформі recovery.win
Читайте також: «Мутне» відновлення здоров’я, кримінальні справи і СБУ: що не так з роботою одеського КП, відповідального за ліки