Департамент капітального будівництва Одеської ОДА в один день провів три закупівлі послуг з виготовлення проєктів для облаштування безбарʼєрного простору на території Одеської обласної лікарні. Проєкти загальною вартістю 1,6 мільйона, замовили в повʼязаних між собою підрядників без проведення відкритих торгів. З нашої сторони виглядає так, що чиновники «розбили» закупівлю на три окремих для того, щоб мати можливість призначити виконавців напряму, оминаючи конкуренцію.
Про це «Антикорупційний вимір» дізнався, аналізуючи закупівлі на Prozorro.
Звіти про укладені напряму договори зʼявились на порталі публічних закупівель 10 липня. Відповідно до документів, Департамент капітального будівництва замовляє проєктно-кошторисну документацію для:
- благоустрою та організації безбарʼєрного простору адаптованого для різних видів інвалідності – 500 000 грн;
- ремонту вхідної групи та холу першого поверху з організацією безбар’єрного простору – 360 000 грн;
- ремонту вхідних груп будівель та організації безбар’єрного простору – 750 000 грн;

Скриншот з порталу закупівель Prozorro
Всі три вищезгадані проєкти замовили для Одеської обласної клінічної лікарні на Академіка Заболотного, 26. Там заплановане проведення комплексу робіт направленого на створення умов доступності для людей з різними видами інвалідності.
Цікаво, що лише два місяці тому, у травні 2025 року, Одеська обласна державна адміністрація відвідала обласну лікарню в рамках Національного тижня безбар’єрності. За результатами перевірки чиновники високо оцінили рівень безбарʼєрності медзакладу:
«Пандуси, тактильні доріжки, широкі двері, адаптовані санітарні кімнати, спеціальні маршрути та паркомісця, ліфти з візуальним і звуковим супроводом. Є навіть служба супроводу для пацієнтів із особливими потребами. А ще — медичний персонал, який проходить спеціальну підготовку, аби допомагати з розумінням і турботою», – йшлося у дописі Одеської ОДА на Facebook.


З моменту візиту чиновників в Одеську обласну лікарню минуло лише три місяці. І, попри позитивну оцінку, саме для цієї лікарні в Одеській ОВА вирішили профінансувати облаштування безбарʼєрного середовища. Хоча в області є ще майже сорок лікарень і деякі з них давно потребують ремонту.
Не менш цікавим є те, кому саме заплатять за нібито окремі проєкти на території однієї лікарні. За даними опублікованими Департаментом капітального будівництва Одеської ОДА звітів про укладені договори, проєктувати та складати кошторис для ремонту вхідної групи та холу першого поверху Одеської обласної клінічної лікарні буде компанія «Архі-ТЕКсТУРицЯ».
Аналогічний проєкт ремонту вхідних груп всіх інших будівель медзакладу замовили у власниці вищезгаданої фірми – Тамари Євченко (Колосович). А у директорки цієї фірми – Вікторії Сліпченко – замовили проєкт благоустрою території лікарні. Обидві жінки зареєстровані як ФОПи.

Скриншот Opendatabot


Скриншот договору та додатків 1, 4 з ТОВ «Архі-ТЕКсТУРицЯ»

Скриншот додатку 4 до договору з ФОП Вікторія Сліпченко
Дуже схоже, що всі три проєкти стосуються проведення одного комплексу ремонтних робіт. І, вочевидь, Департамент капітального будівництва Одеської ОДА міг замовити не три, а один проєкт, який би коштував 1,6 млн грн. Однак за законом чиновники зобовʼязані проводити відкриті торги для закупівлі послуг, що коштують понад 1,5 млн грн. А це означає, що конкуренти фірми «Архі-ТЕКсТУРицЯ» могли запропонувати більш вигідну ціну. Ймовірно, саме щоб цього не допустити закупівлю розділили на менші сум, що дозволило самостійно обрати виконавця. Так зване «дроблення закупівель» означає ситуацію, коли велику закупівлю намагаються розділити на декілька менших (допорогових), щоб уникнути проведення відкритих торгів і призначити «своїх» постачальників.
Як повідомляє адвокат Євген Воробйов: згідно Ч. 10 ст. 3 Закону «Про публічні закупівлі» Замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів або застосування цього Закону.
Постанова КМУ № 1178 від 12.10.2022 (особливості під час воєнного стану)
встановлює спрощені механізми закупівель, але зберігає базовий принцип: не можна уникати конкурентних процедур шляхом дроблення.
Щодо визначення предмета закупівлі (наказ Мінекономіки № 708 від 15.04.2020): Предмет закупівлі визначається за кодом ДК 021:2015 (четверта цифра класифікатора).
«Усі три договори мають однакову суть (послуги з проєктування робіт для облаштування безбар’єрного простору на території однієї лікарні), отже ймовірно, один і той самий код ДК. Це означає, що їх треба було рахувати разом при визначенні очікуваної вартості. Тому, на мій погляд, є ознаки ст. 164-14 КУпАП (штрафи на службових осіб замовника)» — зазначив адвокат.
Також адвокат Євген Воробйов, вважає, що причиною такого дроблення може бути уникнення порогу для відкритих торгів, оскільки на відкритих торгах можуть прийти конкуренти.
Доречи, догори з боку Департаменту капітального будівництва Одеської ОДА підписав Денис Байлук, який раніше працював головою Арцизської РДА, є чинним депутатом та донедавна заступником голови Болградської РДА, а до 2018 року працював заступником начальника відділу у Південному офісі Держаудитслужби. Основними функціями цього відомства є моніторинг та перевірка держзакупівель на наявність в них порушень законодавства. Отже, пан Байлук мав би добре розуміти, що «подрібнення закупівель» є ознакою можливої корупції, оскільки дозволяє замовнику контролювати вибір постачальників.


Прямо в договорах, підписаних керівництвом департаменту з усіма трьома підрядниками є пункт «Антикорупційні застереження». Тобто сторони зобовʼязалися «відмовитись від будь-яких дій, які містять ознаки корупційного правопорушення та / або правопорушення, повʼязаного з корупцією». Іронічно, чи не так?

Спроби редакції додзвонитися замовнику робіт не були успішними. Протягом 6 днів ніхто в департаменті так і не взяв слухавку.
Публікація створена в рамках проєкту Інституту висвітлення війни та миру (IWPR) «Посилення громадського контролю» за фінансової підтримки Норвегії.»


Читайте також: Як «безстрашні» чиновники Одещини укладають угоди з «серійно підозрюваним» бізнесменом?