Натисніть "Enter", щоб перейти до вмісту

Херсонський ректор за бюджетні кошти рекламує університет в телеграм-каналі «Труха»

Херсонський державний аграрно-економічний університет заплатив за рекламу в телеграм-каналах «Труха Херсон» та «Труха Кропивницький». При цьому, редакція «Антикорупційного виміру» не знайшли повідомлень в жодному з каналів, які б рекламували університет. До того ж університет днями влаштував масові дводенні святкування дня відкритих дверей у Кропивницькому. Що з усім цим не так, дослідив «Антикорупційний вимір».

Що не так із телеграм-каналами «Труха»

Оплата за рекламні послуги у телеграм-каналах «Труха Херсон» та «Труха Кропивницький» за державні кошти здійснена відповідно до даних порталу https://spending.gov.ua/ 26 квітня 2024 року на суму 14 400 грн. Договір уклали 8 квітня 2024 року, акт виконаних робіт отримали 25 квітня. 

При цьому, в обидвох «Трухах» всі повідомлення щодо херсонського аграрного університету — 2023 року (для пошуку спробували різні запити). І лише «Труха Кропивницький» розмістила 4 травня 2024-го у дайджесті посилання про день відкритих дверей у ХДАЕУ із посиланням на видання «Український Південь». 

Виданню «Український Південь» аграрний університет також заплатив за публікацію – гроші отримала ФОП Григор’єва Лідія Миколаївна. 

Загалом за рекламні послуги університет платив ще кілька разів: два рази на ФОП Зайченко Марія Іванівна (аудіореклама в медіа), двічі по 5 967 грн і ще один раз — за розміщення реклами в газеті «Нова газета», 4 000 грн. Всі оплати здійснили в період березень – квітень 2024 року.

Таким чином, загальні витрати на піар університету у 2024 році склали 36 334 гривень. Але головне в цьому — піар у телеграм-каналі, який транслює російські наративи. Мова про «Труху».

Ініціатива «Як не стати овочем» зробила комплексне дослідження, чому «Труху» не варто читати. Експертка Оксана Мороз дослідила, які наративи несе «Труха» та її регіональні канали і за рахунок чого досягають такого рівня підписників: понад 100 тисяч у регіональних каналах та понад 2 мільйони – у загальному. Здебільшого «Труха» несе проросійські наративи.

Розслідування «NGL Media» також ґрунтовно пояснює, чому «Труха» — це телеграм-канал, який не заслуговує уваги та несе відверто ворожі наративи. Читачі мережі «Труха» отримують недостовірну інформацію, за яку ніхто не відповідає. Публікації часто переписуються чи й взагалі видаляють, дослідили журналісти. 

Так, в рамках розслідування журналісти легко домовились за 4 000 доларів про публікацію на основному каналі мережі «Труха Украина» відвертого наклепу на одного з помітних політиків. Купити анонімну публікацію довільного змісту і формату у «Трухи» може будь-хто, хто може дозволити собі за це заплатити. Все, що вони публікують – це фактично крадіжка і передрук інформації з інших джерел, яка розбавляється відвертими вигадками, купівля хайпової інформації та публікація замовних матеріалів. Практично уся інформація на «Трусі» публікується анонімно і без посилань на першоджерела. Жодного фактчекінгу, головне – це хайп, підсумовують журналісти.

 «Антикорупційний вимір» також спробував дізнатись, скільки саме коштує реклама в регіональних «Трухах» Херсона і Кропивницького. Нам відповіли доволі швидко: якщо реклама в загальній «Трусі» – це дійсно доволі дорого, то в регіонах – доступно. Пост в «Труха Херсон» коштує 3 000 гривень, у «Труха Кропивницький» — 4 200 гривень. 

За сумою у 14 400 гривень виходить, що Херсонський державний аграрно-економічний університет оплатив, скоріш за все, два розміщення у телеграм-каналі «Труха Кропивницький» (8 400 грн) та два — в «Труха Херсон» (6 000 грн). Але нагадаємо: жодних свіжих публікацій там немає.

Оплата за рекламу в каналі, як видно зі скріншоту транзакції вище, здійснювалась на ФОП Черпаков Сергій Ігорович. Це підприємець з міста Дніпро, який працює зокрема у сфері реклами.

До речі, розміщенням реклами в Телеграм-каналі «Труха» користується не лише херсонський університет: журналісти «Антикорупційного виміру» віднайшли також закупівлю реклами у «Трухи Дніпро» Дніпропетровського центру професійно-технічної освіти державної служби зайнятості за 8 000 гривень. Розцінки співпали з тим, що написали у відповідь на запит редакції.

Але ФОП, якому сплатили у Дніпрі, інший: Далекорей Максим Володимирович. Це ФОП з села Тишів на Закарпатті. На відміну від херсонського вишу, Дніпропетровський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості виклав цю закупівлю у Прозорро. 

Втім, не звітувати про закупівлю до 50 тисяч гривень університет має право: на порталі Прозоро є відповідне роз’яснення.В п.3.8 Розділі Х Прикінцевих перехідних положень закону «Про публічні закупівлі», йдеться  про закупівлі вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень. Тобто якщо закупівлі здійснюються на суму 50+ тис. грн – в такому разі звітується у 10-денний термін, а якщо закупівлі є меншими, ніж 50 тисяч грн – в такому разі звітувати не потрібно.

В постанові 1178 п.11 говорить про те, що якщо здійснюються закупівлі на суму менше 100 тис.грн  без використання системи – звітувати треба, однак це не стосується порогу до 50 тис.грн. Це стосується обмежень, встановлених законом, тобто, якщо ви здійснюєте таку закупівлю, без використання системи, в проміжку від 50 тис. до порогових значень (100, 200, 1,5 млн грн). Якщо говорити про суми до 50 тис. грн, то на сьогодні  такі суми не звітують.

Тому формально у ХДАЕУ є підстави не викладати закупівлі з піару у Прозорро

Російські сліди у херсонському виші: що там робив Мураєв

У 2021 році до Херсонського державного аграрно-економічного університету завітав проросійський політик Євген Мураєв, якому вже оголосили підозру у вчиненні державної зради. На початку жовтня 2021 року Мураєв завітав із пропагандистським туром «Тут наша земля» в декілька херсонських установ, які після низки критики видалили повідомлення про це, зокрема до Херсонського обласного художнього музею імені Шовкуненка та до Херсонського державного аграрно-економічного університету. 

Відео видаляють з платформ, однак, його можна знайти. Це хол університету.

Зрештою СБУ повідомила Мураєву про підозру і зазначила, що «Мураєв використовував підконтрольний йому телеканал «Наш» для «масового поширення кремлівських наративів» в інформаційному просторі України».

Ректор – «слуга народу», який оскандалився з відеороликом до виборів

Раніше «Антикорупційний вимір» писав, що ректором ХДАЕУ є Юрій Кирилов – депутат Херсонської міської ради від «Слуги народу». В попередньому скликанні також був депутатом, але від «БПП».

Балотувався він також і в народні депутати у 2019-му: мажоритарником від партії «Європейська солідарність». Посів третє місце, набравши 9,20% голосів виборців. В мери Херсона у 2020-му він вже йшов від «Слуг народу» і набрав 10,50%, що забезпечило йому четверте місце. 

Саме під час виборчої кампанії 2019 року Юрій Кирилов використав пісню гурту «Антитіла» у своєму агітаційному ролику без дозволу гурту. Доктор наук, який має авторські патенти на винаходи й мав би знати особливості застосування авторського права, мотивував це тим, що ролик – подарунок студентів. До суду справа не дійшла, ролик швидко видалили з усіх соцмереж.

Навіщо ректору вишу піар в телеграм-каналі, який просуває емоційні проросійські наративи, невідомо, адже є контракт на висвітлення в херсонському медіа та в друкованому виданні. 

В аспірантурі ХДАЕУ навчається редактор одного з херсонських сайтів Сергій Нікітенко, а його дружина працює на одній із кафедр університету. Тобто контакт з представниками ЗМІ для просування інформації у ректора – «слуги народу» є, але він використав мережу проросійських телеграм-каналів. 

Раніше «Антикорупційний вимір» писав про те, як аграрно-економічний університет платить своїй викладачці за правові послуги та про купівлю авто без тендера.

Більше публікацій Власні статтіБільше публікацій Власні статті »
Більше публікацій СтаттіБільше публікацій Статті »
Більше публікацій Херсонський вимірБільше публікацій Херсонський вимір »

2 коментарі

Коментування заборонено.

Антикорупційний вимір