Натисніть "Enter", щоб перейти до вмісту

Відновлення поза законом: Одещина

На територію Одещини з початку повномасштабного вторгнення, з найперших днів і до сьогодні, регулярно «прилітає». В результаті обстрілів руйнування зазнають житлові будинки, промислові об’єкти, інфраструктура. Тож чималі кошти доводиться витрачати на відновлення.

Для того, щоб відновлення відбувалося швидко та ефективно, чиновникам, відповідальним за закупівлі, спростили роботу за допомогою постанови Кабінету Міністрів України № 1178 від 12.10.2022. Та користуються Постановою посадові особи часто досить специфічно. Застосовуючи спрощену процедуру для закупівель, які стосуються відновлення і не тільки, чиновники часто укладають підозрілі угоди з сумнівними підрядниками.      

Деякі кейси з відновлення постраждалих внаслідок війни об’єктів вже привернули увагу правоохоронців. Розпочато низку кримінальних проваджень. Редакція «Антикорупційного виміру» з’ясувала подробиці кількох таких справ та запитала в експертів, якими є перспективи у цих справах. 

Про те, як правоохоронці виявляли можливі розкрадання на відновленні, наскільки схожі справи щодо розкрадань на відновленні і які висновки варто було б зробити посадовцям, читайте в цьому матеріалі. 

Аварійно-відновлювальні роботи в «Одеській політехніці» 

«Одеська політехніка» постраждала внаслідок ракетної атаки РФ на Одесу вночі 14 червня 2023 року. Майже усі вікна в чотирьох корпусах вибило. Повідомлялося, що частково позривало і двері, а на стінах з’явилися тріщини. 23 червня «Суспільне» показало, як виглядає навчальний заклад. 

В публікації зазначалося, що вибуховою хвилею в закладі вищої освіти пошкодило 1782 вікна.  

13 липня «Факти» повідомляли, що частину приміщень політехніки вже законсервована. Освітяни, звернувшись до міністерства, отримали кошти, але лише 15 відсотків від того, що за їхніми підрахунками було потрібно для ліквідації наслідків удару. 

«Наразі відновлюють лише покрівлю, бо є загроза подальшого руйнування. А ще допомагає бізнес та колишні студенти», – зазначалося в матеріалі.  

У серпні закупівлю аварійно-відновлювальних робіт для «Одеської політехніки» начебто успішно провів Департамент капітального будівництва та дорожнього господарства Одеської ОДА. Договір уклали на 41 470 598,42 гривні. 

Вже після того, як в ОДА уклали цю угоду, 11 листопада вищій навчальний захід самостійно оголосив тендер на капітальний ремонт корпусу майже за 32 мільйони гривень. Однак ця закупівля зрештою була скасована. Проте політехніка протягом осені та зими 2023 року, а також у 2024 році самостійно закуповувала аварійно-відновлювальні роботи вхідної групи будівлі б2, приміщень, встановлення вікон та дверей, капремонт будівлі П, та будівлі Т. Крім того, купували вікна та двері, скло, металоконструкції.  

Чимало разів купувалися послуги проєктування, оглядів, технічного нагляду. Одна з останніх закупівель дверей та вікон проведена 18 квітня 2024 року. 

Навіщо всі ці товари та послуги закуповувалися, якщо роботи на 42 мільйони вже придбала ОДА не зрозуміло. Можна припустити, що це інші роботи, ті які не увійшли до замовлених ОДА. Оскільки проєктно-кошторисна документація до договору, укладеного Одеською обласною державною адміністрацією не опублікована, не має можливості перевірити, чи збігаються замовлені політехнікою роботи та послуги з замовленими Департаментом. 

У слідчих Підрозділу Територіального управління БЕБ в Одеській області, які розпочали кримінальне провадження щодо закупівлі Управління 22.11.2023 року є своє бачення ситуації. 

Найсвіжіша судова ухвала у цій справі датована 12 січня 2024 року. В ній правоохоронці просять про доступ до речей і документів. Суд доступ дозволяє. В документі наведені відомості про те, що вже встановило слідство. 

Так, слідчі дізналися, що у період з 14.06.2023 по 14.07.2023 коштом благодійних пожертв, меценатів тощо відбувалась активна заміна пошкоджених вікон університету. Тобто за місяць до укладання договору Департаменту з підрядником певний обсяг робіт з заміни вікон був виконаний університетом самостійно. 

Також слідчі повідомили, що за їхніми даними підрядник (ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «РОЯЛ ІНВЕСТ») придбав 1293 віконних конструкцій, на загальну суму 20 мільйонів 744 тисячі 865 гривень. Тим часом як замовник перерахував 32 мільйони 981 тисячу 151 гривню. 

У січні поточного року слідчі вважали, що посадові особи замовника і підрядника змовилися і ймовірно вчиняють дії направлені на заволодіння бюджетними коштами шляхом внесення недостовірних відомостей до офіційних документів в частині обсягів та вартості виконаних робіт. 

Підрядник, з яким уклали договір на аварійно-відновлювальні роботи в «Одеській політехніці» чиновники Департаменту капітального будівництва та дорожнього господарства — ТОВ «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «РОЯЛ ІНВЕСТ». Компанія, згідно з даними аналітичної платформи YouControl, зареєстрована в Києві. 

Володіє і керує компанією Роман Сапожинський. Останній раз фірма подавала документи на відкриті торги у 2020 році і згідно з наданою Довідкою про наявне обладнання, все її обладнання було орендованим. Яка ситуація у фірми з МТБ та персоналом зараз і чи могла ця компанія виконувати роботи в «Одеській політехніці» не зрозуміло. 

Однак, з огляду на те, що за кілька місяців до укладання угоди на понад чотири десятки мільйонів гривень, з фірми  «БУДІВЕЛЬНА КОМПАНІЯ «РОЯЛ ІНВЕСТ» суд примусово стягував 7 637,54 гривні заборгованості за електроенергію, справи у майбутнього підрядника йшли не дуже добре.  

Зауважимо, що у грудні 2023 року Департаменту капітального будівництва та дорожнього господарства Одеської ОДА докуповував аварійно-відновлювальні роботи для «Одеської політехніки» у «БК «РОЯЛ ІНВЕСТ». Підряднику доплатили 2 316 834 гривні. 

Також Департамент замовив у «БК «РОЯЛ ІНВЕСТ» засекречений капітальний ремонт за 31 383 029,64 гривні. 

До цього фірма працювала за бюджетні кошти тільки у 2020-2021 роках з Управлінням капітального будівництва Дрогобицької міської ради. 

Оскільки закупівлю аварійно-відновлювальних робіт для «Одеської політехніки» Департамент капітального будівництва та дорожнього господарства Одеської ОДА провів без використання електронної системи закупівель, як в ОДА знайшли цього підрядника і чому вирішили, що йому можна довірити роботи на таку суму незрозуміло. 

Розбір завалів на Митній площі 

Одна з «найсвіжіших» кримінальних справ стосується розбору завалів на Митній площі. В цій справі відбуваються дуже дивні речі, з якого боку не глянь. І закупівлю чиновники провели «цікаво», і розслідування правоохоронці ведуть екстравагантно.  

Оскільки мова йде про ліквідацію наслідків руйнувань в Одесі на Митній площі 1/8, а  поряд з вказаною адресою розташоване генеральне консульство Китайської Народної Республіки, ймовірно справа стосується ліквідації наслідків російської атаки, здійсненої 20 липня 2023 року. 

Дещо про цю справу «Антикорупційний вимір» вже повідомляв раніше.  Договір на ліквідацію завалів укладено на початку грудня 2023 року без використання електронної системи закупівель, тобто чиновники самі якось відшукали підрядника і вирішили працювати саме з ним. Ціна питання – 13 мільйонів 550 тисяч 415 гривень 48 копійок. 

Цікаво, що будівлі, які були розташовані за адресою, де з грудня вже розбиралися завали, власність приватної кампанії. З одного боку, цілком логічно, що в ситуації, коли внаслідок ракетної атаки було знищене майно приватної фірми, міська влада прийшла на допомогу і ліквідувала завали коштом громади. З іншого боку, дуже дивно, що власник знищеного майна ніде не згадується в документах взагалі. 

Однак, як пояснив юрист «Платформа прав людини» Євген Воробйов, це законно. 

«Ст. 19 Кодексу цивільного захисту визначено обов’язок, який покладений на органи місцевого самоврядування, зокрема це організація робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій на відповідній території, а також радіаційного, хімічного, біологічного, медичного захисту населення та інженерного захисту територій від наслідків таких ситуацій, організація та керівництво проведенням відновлювальних робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій.

П. 9-7 прикінцевих положень ЗУ «Про регулювання містобудівної діяльності» було  установлено, що демонтаж об’єктів, пошкоджених або зруйнованих внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів, здійснюється у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Рішення про демонтаж таких об’єктів приймається власником (органом управління майном) відповідного об’єкта за результатами обстеження.

Відповідно до Порядку виконання робіт з демонтажу об’єктів, пошкоджених або зруйнованих внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів, який затверджений постановою КМУ № 474 від 19.04.2022 рішення про демонтаж окремих об’єктів приймає виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради або у випадках, передбачених законодавством, місцеві державні, військово-цивільні або військові адміністрації на підставі звіту, складеного за результатами обстеження.

Рішення про демонтаж об’єкта повинне містити відомості про:

  • замовника демонтажу;
  • місцезнаходження та короткий опис об’єкта;
  • ідентифікатор (реєстраційний номер) звіту про обстеження;
  • умови та вимоги до демонтажу.

Таким чином, якщо зруйнована будівля може становити потенційну загрозу оточуючим, то, ОМС може своїм рішенням розпочати демонтажні роботи, без будь-якої згоди чи участі власника, якщо ні, то за бажанням власника здійснюються демонтажні роботи».

В обґрунтуванні закупівлі сказано, що рішення ухвалили на підставі листів, протоколів та рішень. Згадується Протокол засідання комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій облдержадміністрації. Комісія рекомендувала міськраді негайно провести демонтаж небезпечних завалів. Також згадується 

Рішення Виконкому про демонтаж і лист від Морського Торговельного порту з проханням провести демонтаж для відновлення використання потужностей порту. І жодного слова про власника нерухомості. 

Підрядника, який би не згадувався в якій-небудь кримінальній справі, чиновники знову не знайшли. Точніше й не шукали, адже уклали угоду без використання електронної системи закупівель. Дорікнути тут чиновникам не вдасться — у справі, де згадується підрядник, ТОВ «Моллбуд», не вручалися підозри. Законодавством не визначене таке поняття, як «фігурант кримінальної справи». Фірма наразі просто згадується в ухвалах, які стосуються розслідування. Тож укладати з нею договори цілком законно. Власне, і вручення підозр не стало б на заваді. Поки суд не визнав особу винною, з нею чиновники цілком можуть мати справи. 

Розслідування, у якому фігурує ТОВ «Моллбуд» стосується організації протиправного механізму розкрадання коштів наданих Дитячим Фондом ООН ЮНІСЕФ. 

Підозрілою фірму-підрядника робить те, що за достатньо короткий період існування вона вже багато разів змінила власників. Мінялося і керівництво, і адреса. Наразі у ТОВ «Моллбуд» вже не той власник, директор і адреса, які були на момент укладання договору щодо розбору завалів на Митній площі. 

Отже, договір уклали 8 грудня 2023 і роботи мали бути завершені до кінця року. Вже 26 грудня було підписано додаткову угоду за результатами якої ціну знизили. Ціна впала на понад 880 тисяч гривень. Саме це, на думку слідчих і свідчить про розкрадання. Зниження ціни, яка в договорі була від початку зазначена, як тверда. 

Але на цьому дивні нюанси справи тільки починаються. Слідчі відкрили справу 8 квітня 2024 року, одразу визначилися з ймовірною сумою, на яку ціни могли бути завищені і пішли до суду просити про доступ до речей та документів. 

Згідно з матеріалами провадження завищення ціни складає  3 254 870, 63 гривень, та звідки береться саме ця сума, не сказано. 

10 квітня суд слідчім відмовив  і в ухвалі сказано, що вона оскарженню не підлягає. А вже 11 квітня суд огляд дозволив. В новій ухвалі, якою доступ надано, неправильно вказаний ЄДРПОУ підрядника, дата укладання додаткової угоди та її номер. А також там зазначено, кого саме слідчі планують запросити як експерта для проведення повного, всебічного та неупередженого розслідування кримінального провадження та встановлення істини. 

Для проведення експертизи поліція вирішила долучити  експерта ПП «Дельта-Консалтинг». я фірма, за даними аналітичної платформи YouControl, фігурант низки кримінальних справ. У тому числі за корупційними статтями. І одна зі справ, яку розслідує НАБУ, стосується передачі одеськими чиновниками об’єктів комунальної власності приватним фірмам задля одержання неправомірної вигоди. 

Хоча перспективи справи, в якій вже на даному етапі є такі «особливості» здаються сумнівними, з юридичної точки зору — ніяких порушень. 

«Правоохоронні органи мають право на подання клопотань про отримання дозволу на проведення слідчих дій в необмеженій кількості раз. В залежності від того, що просить правоохоронний орган, він повинен обгрунтувати своє клопотання, подаючи його до суду. Щодо згаданої ситуації, слідчі не повинні були пояснювати суду з чого виходила їх калькуляція суми збитків, єдине що вони повинні були пояснити, для чого їм дозвіл на огляд, тобто що це зафіксує та як буде корисно для справи», — зазначив Євген Воробйов.

Що ж стосується залучення експерта з приватної компанії, то слідчий мають право обирати експертну установу самостійно, єдина вимога — це повинні бути експерти внесені до реєстру експертів, щоб потім не розвалили висновок такої експертизи. Реєстр є відкритим. Та для того, щоб перевірити наявність в цьому реєстрі співробітника ПП «Дельта-Консалтинг» треба знати його прізвище, ім’я та по батькові. А в ухвалі вони приховані. 

Розкрадання 3,7 мільйона підрядниками Укренерго 

Наприкінці березня поточного року Одеська обласна прокуратура повідомляла, що директори двох підрядних компаній отримали підозри у розкраданні 3,7 мільйона гривень під час робіт з відновлення енергетичної інфраструктури Одещини після ракетних обстрілів.

З останньої постанови у цій справі відомо, що слідство до вручення підозр тривало близько року. Грошима заволоділи, на думку правоохоронців, вносячи неправдиві дані до актів виконаних робіт, які стосувалися перевезення автотрансформаторів.   

Так, на думку слідчих, під час виконання робіт з перевезення автотрансформатора 330кВ із ПС 330кВ «Арциз» до ПС 330кВ «Усатове» заволоділи коштами державного підприємства у сумі 1 408 522, 38 грн. А під час перевезення автотрансформатора 330кВ із ПС 330кВ «Подільськ» до ПС 330кВ «Аджалик» заволоділиі 2 299 404,24 гривень.

В попередніх постанов суду можна знайти інформацію про підрядників та деталі справи. Так, відомо, що один з підозрюваних є генеральним директором ТОВ «Чорноморенергоспецмонтаж». І діяв він, на думку слідчих, за змовою з директором ТОВ «ПРАЙМ ЛОГІСТИК ГРУП». Перевозити автотрансформатор із ПС 330кВ «Арциз» до ПС 330кВ «Усатове» мали залізничним транспортом. До Акту про надання послуг, згідно з текстом іншої постанови, підрядник вніс відшкодування вартості послуг міжнародного перевезення на 1,2 млн грн. А вартість перевезення вантажу територією України становила 309 тис. грн. 

«Проте, копії документальних матеріалів по вищевказаному договору, свідчать, що будь-яких міжнародних перевезень не було, трансформатор був доставлений сполученням через Затоцький залізничний міст», – вказано в документі.  

Ба більше, уся процедура перевезення залізничним транспортом фактично коштувала підряднику всього 88 тис. грн.

За даними аналітичної платформи YouControl, ТОВ «Чорноморенергоспецмонтаж» належить групі родини Кобилянських. Керує фірмою Анатолій Килименчук. 

Що ж до ТОВ «ПРАЙМ ЛОГІСТИК ГРУП», його власниками є Олександр Коваль і Ольга Приймачук. Олександр Коваль є і керівником фірми.  

Обом керівникам фірм нещодавно обирали запобіжний захід. Суд відмовився відправляти обох підозрюваних на два місяці у СІЗО, натомість призначив заставу. 

Цікаво, що кримінальну справу розпочали у серпні минулого року, і наприкінці березня поточного року керівникам фірм-підрядників вже обирали запобіжний захід. Навряд чи про факт розслідування щодо підрядників не знали в Укренерго. Проте Укренерго до останнього активно замовляло у ТОВ «Чорноморенергоспецмонтаж» все нові і нові послуги без використання електронної системи закупівель або за спрощеною процедурою. 

Відновлення житлових будівель в селі Чабанському 

Внаслідок ракетного удару ЗС російської федерації були пошкоджені житлові будинки у селі Чабанському Білгород-Дністровського району Одеської області. Ремонти довірили низці приватних підприємств та ФОПів. 

12 червня 2023 року слідчі розпочали кримінальне провадження. 

В останній з опублікованих судовій ухвалі, мова йде (судячи зі згаданих дати, угод та сум) про закупівлі робіт з капітального ремонту домоволодінь за адресою вул. Райдужна, 17 та вул. Райдужна, 4. 

Слідчі вважають, що проводячи роботи з капітального ремонту домоволодінь підрядник привласнив бюджетні грошові кошти в особливо великих розмірах. Також вони вважають, що приватне підприємство, ймовірно, перераховувало кошти на рахунки суб`єктів господарської діяльності із наміром їх подальшого привласнення шляхом оформлення «безтоварних» фінансово-господарських операцій.

Цікаво, що згідно з текстом документа, допитавши керівника та засновника приватного підприємства слідчі з’ясували, що він лише підставна особа. Слідством було встановлено, що у 2017 році його знайомий попросив його зареєструвати на себе ПП з метою зайняття ремонтними роботами, на що чоловік погодився. Однак більше ніякої участі в діяльності ПП він начебто не брав. І ніяких документів не підписував. 

Слідчі просили суд про доступ до речей та документів і їхнє клопотання задовольнили. Тепер до 9 червня поточного року вони мають дослідити банківські рахунки підрядника. 

Підрядником, за даними порталу державних закупівель Прозорро, було ПП «УСПІХ 75». Обидві угоди з цією фірмою уклали без використання електронної системи закупівель. Однак, ця фірма зареєстрована лише у 2020 році, тож дані ухвали про допит директора не можуть стосуватися її. 

Натомість у 2017 році зареєстроване ПП «КВАДР 77», яке виконувало аналогічні роботи у селі, але за іншою адресою, відповідно, за іншою угодою і на іншу суму. Саме у ПП «КВАДР 77» один директор і власник, який не мінявся з часів заснування.       

Плутанина з приватними підприємствами могла виникнути через велику кількість фігурантів справи. Адже за даними ухвали суду, опублікованої у лютому 2024 року, всього увагу правоохоронців привернули 2 приватних підприємства, три ФОПи і одне ТОВ.  Замовником виступала Сергіївська селищна рада.

Також з цієї ухвали відомо, що до Білгород-Дністровської прокуратури, 05.10.2023 від УСБУ в Одеській області надійшло повідомлення про вчинення кримінального правопорушення. З СБУ повідомили, що у період з січня 2022 по січень 2023 року, службові особи Сергіївської селищної ради зловживаючи своїм службовим становищем, шляхом нарахування та виплати заробітних плат на підставних осіб, здійснили привласнення та розтрату бюджетних коштів на суму понад 256 550 гривень. 

А 03.11.2023 від УСБУ надійшло повідомлення щодо привласнення та розтрати службовими особами Сергіївської селищної ради бюджетних коштів на суму понад 247 011 гривень, виділеними на відновлення житлових будівель в с. Чабанському.

За номером цієї справи у судовому реєстрі можна знайти 104 документи. Здається, слідчі працюють дуже активно. У справі багато фігурантів, ремонтувалося багато об’єктів. Ймовірно, дослідження всіх документів та проведення обстежень і експертиз потребують часу, тож навряд чи варто очікувати підозр, судового розгляду та вироків (якщо вони взагалі будуть) швидко.   

Справа про розкрадання на відновленні будинку в Сергіївці

Нещодавно «Антикорупційний вимір» повідомляв, що слідчий суддя Білгород-Дністровського міськрайонного суду відправив до СІЗО Андрія Дроботенка – директора комунального підприємства зі смт Сергіївка, що на Одещині. Чиновника підозрюють у розтраті грошей та службовому підробленні під час відновлення житлового будинку  пошкодженого російською ракетою. 

З судових ухвал відомо, що підрядником у цьому випадку було ПП «Квадр 77» Дмитра Пєнова. Це те саме ПП, зареєстроване у 2017 році, про яке вже згадувалося в матеріалах справи щодо відновлення в селі Чабанському. Ймовірно, це те ПП, директор і власник якого на допиті повідомив, що він зареєстрував фірму на прохання знайомого і більше не мав до неї ніякого відношення, не підписував жодних договорів. 

Закупівлю в цьому випадку проводили, як відкриті торги з особливостями в ПП «Квадр 77» було єдиним учасником торгів. Наразі слідчі вважають, що фірма отримувала гроші за будівельні матеріали, які фактично були безплатно надані комунальним підприємством під керівництвом пана Дроботенка. Але в документах вказували, що будматеріали підприємство купувало.

Також слідчі вважають, що підрядник виконав роботи із застосуванням неякісних будівельних матеріалів, вартість яких значно нижче тих, що вказані у проєктно-кошторисний документації. Також підозрюють, що допущені  порушення будівельних норм та проєктних вимог. 

На думку слідства службові особи ПП «КВАДР 77» та КП «Курорт-сервіс» Сергіївської селищної ради привласнили бюджетні грошові кошти в особливо великих розмірах.

Цікаво, якими силами збирався відновити дев’ятиповерхівку  «КВАДР 77». У документах, поданих на торги, значиться 12 осіб, включаючи директора. Це головний інженер, виконроб, монтажник, 2 теслярі, штукатур, бетоняр, електрогазозварник,  інженер проєктно-кошторисної роботи та два муляри.  

Також з документів, наданих на торги, випливає, що ділянку та обладнання «КВАДР 77» орендував у іншої фірми Дмитра Пєнова — МП «Світязь». Тож пан Пєнов, якщо це саме він згадується в ухвалах як липовий директор, навряд чи міг не знати про те, чим займається  «КВАДР 77». 

Що поєднує ці справи 

У всіх наведених прикладах в першу чергу впадає в очі те, що закупівлі відбувалися без конкурсу. Користуючись можливістю, чиновники вдавалися здебільше до закупівель взагалі без використання електронної системи закупівель. Але траплялися і спрощена процедура, і відкриті торги з особливостями, на які прийшов лише один учасник. 

Тож здатність чиновників відкритих торгів швидко вибрати надійного виконавця і в умовах війни забезпечити належне відновлення об’єктів, викликає цілком обґрунтовані сумніви. 

Ще одна цікава деталь. Коли кримінальні справи вже розпочаті, чиновники, які працюють в установах — розпорядниках бюджетних коштів, з великою ймовірністю знають про це. Адже правоохоронці отримують дозволи на доступ до документів, проводять огляди, допити. При цьому, знаючи про підозри правоохоронців як мінімум щодо підрядників, чиновники продовжують активно з ними укладати нові договори. 

Що це? Впевненість в тому, що правоохоронці помиляються і все насправді законно? Чи якась інша мотивація? Можливо, це впевненість в тому, що навіть у разі доведення вини підрядника, довести матеріальну зацікавленість посадової особи замовника буде надто складно і ніякого покарання для чиновника не буде. В крайньому разі недбалість і штраф.  Адже випадки, коли чиновники визнають провину, сплачують штраф і лишаються на посаді є. Таких справ чимало можна знайти в Єдиному державному реєстрі осіб, які вчинили корупційні, або пов’язані з корупцією правопорушення. 

Ще одна характерна риса справ про розкрадання на відновленні — відсутність якихсь складних та заплутаних схем. Здебільшого мова йде про внесення неіснуючих товарів та робіт до актів. 

Перспективи справ 

Юристи, до яких редакція звернулася по коментарі, вважають, що говорити про перспективи цих справ важко. 

Як пояснив юрист «Платформа прав людини» Євген Воробйов, те що в деяких справах вручені підозри, аж ніяк не гарантує, що вони не будуть закриті і дійдуть до суду. 

Як зауважив юрист та голова правління ГО «Антикорупційний штаб» Сергій Миткалик, якщо аналізувати кримінальні провадження, особливо декілька. Не завжди можна сказати однозначну відповідь, чи праві в цьому випадку правоохоронці, чи підрядник. Адже ніхто не скасовував такого явища, як тиск на бізнес, який і під час війни здійснюється правоохоронцями. 

«Насправді на сьогодні дуже часто якщо ти береш участь в тендерах, то щонайменше одна кримінальна справа в тебе буде відкрита… З іншого боку, звісно що підрядники не усі є добросовісними і дуже часто коли підрядники заходять на тендери і починають ремонтувати, то там можна побачити завищені кошториси. Потім не надання тих послуг чи виконання робіт, які зазначені в актах ну і інші зловживання, які мають ознаки корупційних правопорушень. Тому кожну справу потрібно аналізувати і дивитися окремо», — каже Сергій Миткалик.  

Найкращим результатом на думку пана Миткалика, буде оцінка з боку суду. Однак чи дійде діло до обвинувальних актів і тим більше вироків — покаже час. Наразі дуже великий відсоток справ не доходять до логічного завершення, а просто закривається на етапі слідства. 

Угоди підозрілим 

Кримінальні справи, відкриті щодо об’єктів відновлення — лише один бік «медалі». Також регулярно журналістами, зокрема і «Антикорупційного виміру», виявляються випадки, коли підряди з відновлення у великій кількості без конкурсу віддаються фігурантам кримінальних справ. 

Наприклад, у листопаді минулого року редакція повідомляла, що в Одесі нагляд за роботами з відновлення інфраструктури довірили фігуранту найскандальніших кримінальних справ. 

Так, все законно і так, існує таке явище, як тиск на бізнес. Проте навряд чи всі справи проти підозрілих «улюбленців» чиновників, які отримують десятки мільйонів без конкурсу, це свавілля правоохоронців.   

З іншого боку, велика кількість відкритих справ дійсно закінчується нічим. Невідомо, чи розслідуються вони далі, чи закриті. Якщо закриті, то з якої причини. Чи складу злочину справді не було. Чи може слідчій захворів на застуду і не звернувся до суду для подовження термінів слідства. Чи це насправді був тиск на бізнес, якому згодом дали спокій, отримавши щось натомість.

Посадовців ні в якому порушенні не звинуватиш. Фігурантам кримінальних справ здебільшого навіть не повідомлені підозри, щодо них не вжито запобіжних заходів і не винесено вироків. Вони можуть брати участь у закупівлях, з ними не заборонено укладати багатомільйонні договори. 

І у правоохоронців все законно — нічого не порушили, розслідували, перевіряли, проводили експертизи за бюджетний кошт, але до суду справа не дійшла. Буває. 

Все законно. Та все ж ситуація, коли під час війни чиновники систематично без всякого конкурсу на свій власний розсуд укладають численні договори на десятки, а то й сотні мільйонів гривень з фірмами, які вже (часто не одноразово) привертали увагу правоохоронних органів, не може вважатися нормальною. Коли ж мова йде про відновлення, зокрема про відновлення об’єктів критичної інфраструктури, під час війни така ситуація може виявитися дуже небезпечною. 

Під час війни чиновникам «спростили життя», дозволивши просто і швидко укладати угоди в ситуаціях, коли час піджимає, коли треба діяти негайно. Та посадовці наданими можливостями користуються у спосіб, що створює чимало ризиків. 

Якщо справи почнуть доходити до суду, з’являться вироки, посадові особи підрядників відправляться за ґрати, майно буде арештовуватися чи конфісковуватися, то фірми-підрядники виявляться нездатними виконати взяті на себе зобов’язання. Це великий ризик — зобов’язань такі підрядники встигли взяти на себе багато. І це зобов’язання по термінових роботах і критично важливих об’єктах. Адже йдеться про об’єкти, які віддали цим підрядникам через брак часу на відкриті торги — саме так чиновники обґрунтовують свої дії. 

Може статися, що підрядники виконають свої зобов’язання по всім угодам, а після цього почнуть з’являтися підозри, обвинувальні акти і обвинувальні вироки. Тоді, якщо буде доведено, що підрядник привласнював кошти, порушував технології і використовував неякісні матеріали на одному об’єкті, питання у правоохоронців мають виникнути і до всіх інших об’єктів, на яких цей підрядник працював. Тобто існує ризик, що громада отримає велику кількість неякісно відновлених об’єктів, які потребуватимуть додаткових витрат. 

Події можуть розгортатися і інакше. Справи про розкрадання на відновленні не закінчуватимуться обвинувальними вироками, або навіть не доходитимуть до суду. І в цьому випадку ситуація нічим не краща, адже це буде означати, що протягом війни правоохоронці даремно «кошмарили» бізнес, витрачали свій час, ресурси та гроші на численні експертизи марно. А це, знову ж таки, гроші з бюджету, яким можна знайти краще застосування. 

Як будуть розвиватися події, який варіант чи комбінація варіантів справдиться — покаже час. Редакція «Антикорупційного виміру» слідкуватиме за справами про ймовірні розкрадання на відновленні та інформуватиме про них читачів.

Ми створили цей матеріал як учасник Мережі «Вікно Відновлення». Все про відновлення постраждалих регіонів України дізнавайтеся на єдиній платформі recovery.win

Читайте також: Велике відновлення: Як компанія з Вінниччини збирає бюджетні мільйони на Миколаївщині

Більше публікацій АналітикаБільше публікацій Аналітика »
Більше публікацій Війна з росієюБільше публікацій Війна з росією »
Більше публікацій Вікно ВідновленняБільше публікацій Вікно Відновлення »
Більше публікацій Власні статтіБільше публікацій Власні статті »
Більше публікацій Одеський вимірБільше публікацій Одеський вимір »
Більше публікацій СтаттіБільше публікацій Статті »

Один коментар

Коментування заборонено.

Антикорупційний вимір