У 2022 році частина Миколаївської області була окупована російськими загарбниками. Низку доріг, мостів, водогонів, електричних мереж, будівель внаслідок активних бойових дій зруйнували. Крім цього Миколаїв і область досі під вогнем окупантів – регіон потерпає від ракетних обстрілів. Тож відновлення регіону продовжується.
На відновлення інфраструктурних об’єктів Миколаївщини влада та міжнародні партнери виділяють сотні мільйонів гривень. Під час війни нерідко чиновники укладають договори про відновлення, навіть крупних об’єктів, без проведення відкритих торгів або ж за наявності лише однієї пропозиції. Крім цього є випадки, коли навіть не розголошується, що саме бюджетним коштом планується відновлювати чи ремонтувати. Тож проконтролювати закупівлі іноді вкрай складно. Однак за кожним таким об’єктом мають наглядати спеціалісти.
«Антикорупційний вимір» вирішив дослідити, які компанії наглядають за відновленням на Миколаївщині, адже від них, зокрема, залежить якість проведених робіт.
Без відкритих торгів
Служба відновлення та розвитку інфраструктури Миколаївської області, яка відповідальна за відновлення найбільш крупних об’єктів у регіоні, у 2022 році, під час активної стадії війни на Миколаївщині, договорів майже не укладала. Воно і зрозуміло, враховуючи, що Миколаївську область, окрім Кінбурнської коси, звільнили лише в листопаді 2022-го.
А з 2023 року регіон почали активно відновлювати – ремонтувати дороги, відбудовувати зруйновані мости, поновлювати водогони та електрику. В системі електронних закупівель Prozorro можна знайти 13 договорів, починаючи з минулого року, на проведення авторського та технічного нагляду по різних об’єктах в області.
Скриншот системи електронних закупівель
Всі 13 договорів укладались без проведення відкритих торгів, навіть коли сума угоди перевищувала 14 чи 25 мільйонів бюджетних гривень. В обґрунтуванні таких закупівель замовник посилається на те, що послуги можуть бути виконані виключно певним суб’єктом господарювання, на воєнний стан, на принцип «Проєктуй-Будуй» тощо.
З договору про авторський нагляд за об’єктом №2 вартістю 3,7 млн грн.
При цьому низка закупівель — до 1,5 млн грн, що й до повномасштабної війни дозволяло замовникам не проводити відкриті торги на обрання підрядника.
Що говорить закон
Як пояснює юрист ГО «Платформа прав людини» Євген Воробйов, згідно з законом України «Про архітектурну діяльність», технічний нагляд — це здійснення замовником контролю за дотриманням проєктних рішень та будівельних норм і правилам, а також контролю за якістю виконаних робіт та їх обсягами під час будівництва або зміни, у тому числі шляхом знесення об’єкта містобудування. Отже, без авторського технічного нагляду неможливо розпочати реконструкцію чи будівництво будь-якого об’єкта архітектури:
«Технічний нагляд забезпечується замовником та здійснюється особами, які мають кваліфікаційний сертифікат. Авторський нагляд здійснюється архітектором — автором проєкту об’єкта архітектури, іншими розробниками затвердженого проєкту або уповноваженими ними особами. Авторський нагляд здійснюється відповідно до законодавства та договору із замовником», — наголошує експерт.
Євген Воробйов пояснює, що в разі виявлення відхилень від проєктних рішень, допущених під час будівництва об’єкта архітектури, та відмови підрядника щодо їх усунення особа, яка здійснює авторський або технічний нагляд, повідомляє про це замовника і орган державного архітектурно-будівельного контролю для вжиття заходів відповідно до законодавства:
«Відповідно до п.п. 2,3,4 Постанови КМУ від 11 липня 2007 р. № 903 «Про авторський та технічний нагляд під час будівництва об’єкта архітектури», визначено, що технічний нагляд забезпечує замовник (забудовник) протягом усього періоду будівництва об’єкта з метою здійснення контролю за дотриманням проєктних рішень та вимог державних стандартів, будівельних норм і правил, а також контролю за якістю та обсягами робіт, виконаних під час будівництва або зміни (зокрема шляхом знесення) такого об’єкта. Технічний нагляд здійснюють особи, що мають виданий відповідно до законодавства архітектурно-будівельною атестаційною комісією кваліфікаційний сертифікат».
Здійснення технічного нагляду особами, що працюють у проєктних і будівельних організаціях, які виконують роботи на підконтрольних об’єктах будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об’єктів із середніми (CC2) та значними (CC3) наслідками, не допускається.
Слід також додати, що для здійснення технагляду замовник може залучити як юридичну особу, яка має сертифікованих працівників, так і окрему фізичну особу, яка має відповідний сертифікат, отриманий в порядку ст. 17 ЗУ «Про архітектурну діяльність».
Отже, авторський нагляд не може робити та сама особа, що робить технічний нагляд. Окрім того, якщо клас будівництва СС2 та СС3, то технічний нагляд не може здійснювати сам замовник будівництва в особі його сертифікованого співробітника.
Хто ж наглядає за відновленням Миколаївщини?
Нагляд за секретними об’єктами
Найбільш дорогими договорами Служби відновлення наразі є три угоди з нагляду за реконструкцією двох секретних об’єктів. А саме технічний та авторський нагляд за об’єктом №1 за 25,8 і 14,5 мільйонів гривень відповідно. Також відомство уклало договір на авторський нагляд по реконструкції об’єкта №2 вартістю 3,7 мільйона бюджетних гривень.
Що відомо про об’єкт №1. Безпосередньо роботи з реконструкції цього секретного об’єкта обійдуться бюджету в 1,9 млрд грн. Оскільки договір не опублікували, точно невідомо, коли саме його уклали. Однак інформацію про підрядника Служба оприлюднила 2 червня 2023 року. Роботи мали бути виконаними до 30 квітня 2024 року. Відкритий тендер відомство не проводило. Підрядником обрали ТОВ «Укртрансміст», яке спеціалізується на ремонті, будівництві та реконструкції мостів.
Ілюстративне фото. Відновлення Миколаївщини. Фото з сайту «НикВести»
Технічний нагляд по цьому секретному об’єкту здійснює ТОВ «Інжинірингова компанія «Академ буд». Вартість послуг цього підприємства 25,8 млн грн. Контракт так само не опублікований. Відомо лише, що договір з ТОВ уклали до 3 липня 2023-го.
Компанію «ІК Академ буд» зареєстрували у 2018 році в Києві. За цей час підприємство уклало бюджетних договорів на загальну суму понад 84 млн грн. Станом на зараз найбільше фірма отримує якраз від Служби відновлення та розвитку інфраструктури в Миколаївській області, а саме майже 27 млн грн.
Власником ТОВ «ІК «Академ буд» вказаний Павло Тройніков. Раніше він працював в управлінні праці та соціального захисту населення Бахмутської райдержадміністрації Донецької області. Звільнився у 2017 році.
Окрім технічного нагляду за секретним об’єктом компанія «ІК Академ буд» Павла Тройнікова отримає ще й більше мільйона гривень за технічний нагляд за капітальним ремонтом мосту на автомобільній дорозі Благовіщенське-Миколаїв. Сам ремонт обійдеться бюджету у 98,7 млн грн. Виконує роботи ТОВ «Енергетично-дорожнє будівництво». Примітно, що до повномасштабної війни Служба автомобільних доріг у Миколаївській області вже виділяла гроші на проведення ремонту цього ж мосту. Тоді на торги вийшли три компанії, й підряд вартістю 42,1 мільйона бюджетних гривень отримала компанія «Енергетично-дорожнє будівництво». Однак, схоже, бойові дії в області внесли свої корективи – за цей час неодноразово підписувались зміни до договору. Та й кінцева вартість ремонту значно зросла.
Тройніков значиться також власником ТОВ «ІК «Стратегія», яке також отримує бюджетні підряди. Станом на зараз таких угод підписано на суму майже 65 млн грн. При цьому фірма «засвітилась» у кримінальному розслідуванні щодо можливої розтрати бюджетних коштів у Київській області.
Авторський нагляд за секретним об’єктом №1 на Миколаївщині за 14,5 мільйона бюджетних гривень виконує ТОВ «Інжинірингова компанія «Аркон». Підприємство зареєстрували у 2017 році в Києві. В засновниках — ТОВ «Проектна компанія «Аркон», бенефіціаркою вказана жителька Донецької області Ольга Сахань.
Станом на зараз компанія «ІК «Аркон» уклала 180 договорів на загальну суму 252,7 мільйона бюджетних гривень. Отримує бюджетні підряди й засновник «ІК «Аркон» – вже підписали договорів на загальну суму 180,3 млн грн.
Як раніше повідомляв «Антикорупційний вимір», ймовірно, чоловік бенефіціарки компанії «ІК «Аркон» Ольги Сахань у 2019-2020 роках працював начальником дільниці ДП «Селидіввугілля», яке розташоване в Покровському районі Донецької області.
Примітно також, що за інформацією видання «Наші гроші» компанія «ПК «Аркон» з 2021 року в «чорному списку» Антимонопольного комітету. Так, у 2018-му ця фірма разом із згадуваною вище компанією Тройнікова «ІК «Стратегія» узгодили тендерні пропозиції, тим самим спотворили торги на проєктні роботи «Будівництво водозабірних споруд з використанням місцевих перспективних джерел для альтернативного водопостачання м. Краматорськ». За це фірми навіть отримали сукупно 136 тис. грн штрафу. Чи знала про цей інцидент служба відновлення в Миколаївській області, невідомо.
Реконструкція об’єкта №2 обійдеться бюджету у 243 млн грн. Роботи мали бути завершеними у квітні 2024 року. Як і з об’єктом №1, виконувати реконструкцію без проведення відкритих торгів довірили компанії «Укртрансміст». Сам договір не опублікований, але угоду з підрядником уклали не пізніше 19 липня 2023 року.
За роботами наглядає ТОВ «НВП Укрекспертпроект». Договір з компанією уклали до 30 квітня 2024 року – саме тоді інформація про авторський нагляд за реконструкцією об’єкта №2 з’явилась у системі Prozorro. Нагляд обійдеться платникам податків у 3,7 млн грн.
ТОВ «НВП Укрекспертпроект» зареєстрували у 2020 році в Києві. Наразі власницею компанії вказана жителька Запоріжжя Євгенія Міхновська. Компанія вже уклала угод на загальну суму 39,4 мільйона бюджетних гривень. Найбільше – зі Службою відновлення та розвитку інфраструктури у Херсонській області.
Наглядають за багатомільйонними ремонтами
290 тисяч бюджетних гривень отримає ТОВ «Інститут Укрдорпроект» за авторський нагляд за капітальним ремонтом транспортної споруди на автодорозі Одеса-Вознесенськ-Новий Буг. Там планують замінити малий міст на водопропускну трубу. Безпосередньо ремонт обійдеться бюджету в майже 40 мільйонів бюджетних гривень. Служба оголосила торги з особливостями, на які подалась лише одна «Європейська дорожньо-будівельна компанія». З нею відомство й уклало договір у травні 2024 року.
Компанія-наглядач «Інститут Укрдорпроект» була зареєстрована в Києві у 2010 році. Компанія регулярно укладає бюджетні угоди, наразі підписавши 52 договори на загальну суму 122,5 млн грн у різних куточках України. Співзасновниками компанії вказані три особи – Гоча Гуджабідзе, а також Андрій і Степан Корецькі.
ТОВ «Інститут Укрдорпроект» фігурувало в судовій справі. Так, через суд ДП «Дирекція будівництва міжнародного аеропорту «Одеса» намагалось оскаржити висновок Північного офісу Держаудитслужби про скасування закупівлі з розробки проєктно-кошторисної документації з реконструкції аеродромного комплексу КП «Міжнародний аеропорт Одеса», яку держпідприємство провело по переговорній процедурі. ДП без відкритих торгів у 2021 році обрало підрядником на розробку проєктно-кошторисної документації компанію «Інститут Укрдорпроект». Вартість робіт тоді склала 5,3 мільйона бюджетних гривень. Не проводити відкриті торги держпідприємство вирішило начебто для того, щоб захистити інтелектуальну власність. У результаті Дирекція будівництва міжнародного аеропорту «Одеса» суд програло. Закупівлю скасували.
Нагадаємо, де-факто з 2013 року одеський аеропорт належить приватним особам. У 2023 році Національне антикорупційне бюро викрило схему незаконного заволодіння міжнародним аеропортом «Одеса» та 2,5 млрд грн доходу від його діяльності. Низка осіб, зокрема одеські бізнесмени Борис Кауфман і Олександр Грановський, а також ексмер Одеси Олексій Костусєв, отримали підозри в цій справі.
Наглядати за капітальним ремонтом шляхопроводу Калинівка-Снігурівка за 300 тисяч бюджетних гривень буде компанія «Проектний інститут «Автострада». Капітальний ремонт шляхопроводу обійдеться платникам податків у кругленьку суму – так, у червні минулого року служба відновлення після проведення відкритих торгів уклала угоду вартістю 176,3 мільйона бюджетних гривень із ТОВ «Спільне українсько-німецьке підприємство «Автострада». Пізніше до договору внесли зміни, зменшивши обсяги закупівлі до 38 млн грн. Однак 7 грудня 2023 року з компанією «Автострада» підписали угоду на додаткові роботи на суму ще 85,6 мільйона бюджетних гривень.
При цьому наглядач і виконавець ремонтних робіт шляхопроводу Калинівка-Снігурівка пов’язані між собою – обидві компанії входять у групу MS Capital належать бізнесмену Максиму Шкілю.
Як раніше писав «Антикорупційний вимір», у Миколаївській області компанія «Автострада» часто отримує бюджетні підряди, пов’язані з відновленням регіону. Підприємство з 2017 року активно укладає договори з розпорядниками публічних коштів. А, за даними українського Forbes, до повномасштабного вторгнення у 2021 році компанія Шкіля посідала друге місце серед отримувачів бюджетних грошей від «Укравтодору».
Максим Шкіль. Фото з сайту компанії
Компанія Шкіля «Проектний інститут «Автострада» також отримує бюджетні договори. Наразі підприємство, зареєстроване у 2018 році в Вінниці, підписало договорів на загальну суму 82,4 мільйона бюджетних гривень. Найдорожчий підряд компанія уклала зі Службою відновлення та розвитку інфраструктури в Одеській області.
Трохи понад 20 тис. грн виділили компанії «Поділля проект груп» за авторський нагляд за капремонтом мосту на автодорозі Калинівка-Снігурівка. Інформація про ремонт мосту з’явилась у системі електронних закупівель ще у грудні 2022 року. Тоді служба не проводила відкритих торгів, обравши підрядника на власний розсуд. Роботи оцінили в майже 114 млн грн. Пізніше з виконавцем ТОВ «Ю ар ді українські дороги» неодноразово укладали зміни до договорів, в результаті яких ціна робіт знизилась до 39,6 млн грн. Однак у 2023 році з підрядником уклали ще один договір на додаткові роботи вартістю ще 44,8 мільйона бюджетних гривень.
ТОВ «Поділля проект груп» зареєстрували в Вінниці у 2016 році. Компанія активно укладає бюджетні угоди, вже підписавши контрактів на загальну суму 31,2 млн грн. Засновником підприємства вказаний житель Вінницької області Сергій Кудирко.
Компанія фігурує у кримінальному розслідуванні щодо можливої розтрати бюджетних коштів. За матеріалами слідства, посадовці Служби автомобільних доріг Хмельницької області, а також представники ТОВ «Ю ар ді українські дороги» могли заволодіти бюджетними коштами, виділеними на ремонти в області. Примітно, що проєкти по цих ремонтах виконувала компанія «Поділля проект груп». Схоже, обидва підприємства в різних регіонах України не вперше працюють спільно.
До того ж як раніше повідомляв «Антикорупційний вимір», спочатку співзасновником компанії «Поділля проект груп» було ТОВ «Консоль ленд». Це підприємство фігурувало у кримінальній справі про незаконну купівлю іншого ТОВ «Інді глобал» з метою фіктивного підприємництва. У 2017 році посадова особа компанії «Інді глобал» Печерським районним судом столиці була визнана винною. Примітно, що ТОВ «Консоль ленд» значилось засновником ТОВ «Інді глобал». Ця компанія фігурує у справі про створення схеми ухилення від сплати податків через, так званий коверт-центр у 2016-2018 роках. Наразі розслідування триває.
Авторський нагляд за реконструкцією автомобільної дороги Благовіщенське-Миколаїв здійснює ТОВ «Міжнародний проектний інститут». За свої послуги компанія отримує майже мільйон бюджетних грн. Компанію зареєстрували в Києві у 2018 році.
Підприємство регулярно укладає бюджетні угоди, вже отримавши контрактів на загальну суму 504,8 млн грн. Примітно, що Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Миколаївській області – один з найбільших замовників послуг компанії: відомство уклало 14 угод із ТОВ на суму понад 80 мільйонів бюджетних гривень.
Наразі засновниками підприємства вказані дві компанії з Чехії та Сейшельських островів. Однак, як повідомляє видання «Наші гроші», початково одним зі співзасновників ТОВ «Міжнародний проектний інститут» був Євген Петрощук, який у 2019 році став радником тодішнього голови Укравтодору Олександра Кубракова. До травня 2024 року, до речі, Кубраков обіймав посаду віцепрем’єр-міністра з відновлення України — міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України.
Євген Петрощук. Фото з сайту «Наші гроші»
Варто також зазначити, що, за інформацією видання «Наші гроші», ТОВ «Міжнародний проектний інститут» могло подати для проходження державної експертизи підроблену проєктну документацію по будівництву Подільського мостового переходу через річку Дніпро в Києві. Що відповідно могло привести до розкрадання 3 млрд грн.
«Любимчики» миколаївської служби
Є компанії, які уклали зі Службою відновлення та розвитку інфраструктури у Миколаївській області під час повномасштабної війни декілька договорів. Наприклад, компанія «Гал трейдинг» здійснює авторський нагляд за капітальним ремонтом мосту на автодорозі Казанка-Снігурівка. Зі Службою відомство підписало дві угоди – по авторському нагляду за будівельними роботами на 873 тис. бюджетних грн., а також авторський нагляд з завершення робіт на цьому ж об’єкті за 362 тис. грн. Сам ремонт мосту обійдеться бюджету у 265,9 млн грн. Примітно, що закупівлю тричі скасовували. Врешті-решт, провівши торги з особливостями, відомство уклало угоду в березні 2024-го із ТОВ «Укртрансміст».
Скриншот системи електронних закупівель
Компанію «Гал трейдинг» зареєстрували у 2019 році в Києві. Підприємство уклало 23 договори на загальну суму 26,6 мільйона бюджетних гривень. Примітно, що всі підряди ТОВ «Гал трейдинг» отримало по неконкурентній процедурі. Найбільше підрядів – від Служби відновлення та розвитку інфраструктури у Херсонській області.
Засновниками ТОВ вказані три людини, які, схоже, між собою є родичами – Анна, Аліна та Ігор Галащуки. Як раніше писав «Антикорупційний вимір», Ігор Галащук багато років тому був керівником держпідприємства «Укрдорінвест», яке наразі має назву «Група управління проектами відновлення». Аліна Галащук, вірогідно, була провідним інженером відділу охорони праці та техніки безпеки ДАК «Автомобільні дороги України». Тож, імовірно, родина Галащуків має чимало зв’язків серед чиновників.
Три договори Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Миколаївській області уклала під час великої війни із ПП «Парк нових технологій». А саме авторський нагляд за капремонтом мосту на автодорозі Благовіщенське-Миколаїв за 239 тисяч бюджетних гривегь, авторський нагляд за капремонтом мосту на дорозі Одеса-Вознесенськ-Новий Буг за 269 тис. грн і авторський нагляд за ремонтом мосту на автодорозі Казанка-Снігурівка за 239 тис. бюджетних грн. Усі угоди компанія «Парк нових технологій» підписала у 2023 році.
Миколаївщина. Фото з сайту «Суспільне»
Компанія «Парк нових технологій» на ринку з 2003 року. ПП зареєстрували в Києві. Бенефіціаром компанії вказаний Сергій Климчук. Компанія уклала угод на 232,2 мільйона бюджетних гривень у різних регіонах України. Найбільше підрядів підприємство отримало від миколаївської служби відновлення на загальну суму майже 69 млн грн.
ПП «Парк нових технологій» фігурувало в корупційному розслідуванні. У 2019 році миколаївські правоохоронці відкрили провадження щодо посадових осіб Служби автомобільних доріг у Миколаївській області та ПП «Парк нових технологій» за можливе зловживання владою або службовим становищем. Як зазначає видання «Наші гроші», служба у 2018 році уклало договір на розробку проєктів шести мостів на суму 7,8 мільйона бюджетних гривень, однак документи містили недостовірні відомості для отримання грошей за роботи, які не виконувались.
Таким чином, хоча авторський та технічний нагляд є обов’язковими складовими для проведення реконструкції чи ремонту об’єктів, а сертифіковані наглядачі дають змогу проконтролювати якість робіт, вартість яких нараховує десятки мільйонів бюджетних гривень, часто чиновники укладають угоди з тими, хто вже «засвітився» у кримінальних розслідуваннях і до яких чимало питань.
Ми створили цей матеріал як учасник Мережі «Вікно Відновлення». Все про відновлення постраждалих регіонів України дізнавайтеся на єдиній платформі recovery.win
Читайте також: Поліція охорони в Миколаївській області вдруге намагається замовити ремонт за 13 мільйонів