Натисніть "Enter", щоб перейти до вмісту

Відновлення поза законом: Херсонщина

Протягом 2023-2024 років Служба відновлення та розвитку інфраструктури у Херсонській області провела 194 закупівлі та уклала договорів на суму 1 мільярд 101 мільйон 276 тисяч 284 гривні. 

В цілому ж, будівельних робіт та архітектурних, будівельних, інженерних та інспекційних послуг у цей період на Херсонщині закуповували на понад 6,5 мільярда гривень. 

Редакція «Антикорупційного виміру» дослідила які з контрактів на відновлення на Херсонщині вже встигли зацікавити правоохоронців, хто з підрядників вже є фігурантом кримінальних проваджень, а також що не так з підрядниками, з якими масово укладаються договори на відновлення. 

Також редакція зацікавилася питанням сплати податків та зборів за працівників, яких підрядники з інших регіонів можуть тимчасово наймати на Херсонщині для виконання робіт і звернулася за роз’ясненням до фахівців. 

Справа дорогих дахів

Правоохоронців зацікавили закупівлі покрівельних робіт в селі Правдине на Херсонщині. Наразі правоохоронці запросили в суду дозвіл на доступ до величезного переліку документів і суд свій доступ надав. Тож на слідчих чекає не аби який обсяг роботи. 

Як випливає з тексту судової ухвали, у поліції є підстави вважати, що посадові особи двох фірм змовилися з чиновниками та під час дії воєнного стану привласнили бюджетні кошти при проведенні ремонтно-будівельних робіт в селі Правдино Білозерської ОТГ Херсонського району Херсонської області.

В ухвалі вказано, що мова йде про 143 закупівлі на загальну суму 29 923 980 гривень. Всі ці закупівлі поділили між двома підрядниками. Дослідивши ціни, правоохоронці встановили, що всі розрахунки на вартість будівельних матеріалів та виконаних робіт проводилися за максимальними цінами, які є в Україні.

Відповідно до інформації порталу державних закупівель Прозорро, ремонти покрівель в селі Правдино замовляла Білозерська селищна рада. Відповідно до даних публічного модуля аналітики BI Prozorro, найбільше угод ця селищна рада уклала на покрівельні роботи з двома підприємствами — ТОВ «СТОП» та ТОВ «Грандбуд +»

Обидві фірми з Полтавщини. В модулі публічної аналітики можна знайти інформацію про те, що ці фірми отримали 122 підряди від чиновників без використання електронної системи закупівель.  

За даними аналітичної платформи YouControl, ТОВ «Грандбуд+», яке отримало 55 угод на майже 15 мільйонів гривень має статутний капітал 500 гривень і зареєстроване лише півтора року тому. Власник фірми і її керівник — Олександр Артемов.  

Всього, за даними Clarity-project, фірма за півтора року встигла підписати 93 договори на суму понад 143 мільйони гривень.  

Цікаво, що на торги у вересні 2023 року на Полтавщині фірма подавала пакет документів. Згідно з цими документами, вся матеріально-технічна база у «Грандбуд +», окрім одного повітряного компресора, була орендована. А персоналу було всього 13 осіб. З них три менеджери і два інженери. Тобто фактично працювати на об’єктах (а їх з березня до вересня 2023 року набралося 21 з роботами на суму понад 101 мільйон) мали б восьмеро людей. З них п’ятеро працюють за сумісництвом. 

Як раніше повідомляв «Антикорупційний вимір», новачком на ринку компанія «Грандбуд +» є лише формально. Журналісти інтернет-видання «Полтавщина» дослідили, що чинний власник та директор компанії 50-річний Олександр Артемов є багаторічним підрядником в бюджетників з різних громад Полтавської області. 

Також відомо, що Артемов придбав компанію «Буд-Експорт» в іншого великого бюджетного підрядника — Олексія Лисенка, власника «Будімперії-2017».

Олексія Лисенка звинувачували в розкраданні бюджетних коштів, втім виправдали — суд вирішив, що правоохоронцям не вдалося довести провину. 

Як повідомляло видання «Наші гроші», пан Артемов для компанії «Буд-Експорт» використовує електронну адресу bud_imperiia2017@ukr.net, що також використовується і одноіменною місцевою компанією ТОВ «Будімперії-2017» Олексія Лисенка, зареєстрованій у тій же будівлі, що і «Грандбуд+». 

Показово, що фірма «Грандбуд+» почала отримувати бюджетні підряди тільки після того, як її придбав Олександр Артемов. З березня поточного року. До цього власником фірми був Сергій Секо з Рівного.

З фірмами, які створює і продає пан Секо часто таке трапляється. Вони починають отримувати підряди, а потім привертають увагу ЗМІ. Так сталося з  ТОВ «БК «Смартбуд Девелоп», фірмою «Торговий дім «Інноваційна кабельна компанія» (спочатку називалася «Фрейвіл Делайт») та «Нортейм Лайт». 

Інша фірма зі справи дорогих покрівель — ТОВ «СТОП». Її уставний капітал становить 9 375 гривень. Працює компанія понад 27 років. Директор — Валерій Пархоменко, а власник — Володимир Гуцуляк.   

Як повідомляло видання «Полтавщина», наприкінці квітня поточного року суд наклав арешт на майно ексначальника військового шпиталю в Полтаві. До цього, у березні військовому оголосили підозру в зловживанні службовим становищем, з метою одержання неправомірної вигоди для приватної фірми «СТОП», яка займалася ремонтом на території військової частини. 

У згаданій справі за висновком судової економічної експертизи, внаслідок завищення вартості будматеріалів, військовій частині завдано матеріальної шкоди на суму майже 400 тис. грн. 

Фігурує фірма і в ще одній корупційній справі. Розслідування стосується можливих фактів привласнення бюджетних коштів, під час проведення поточного ремонту приміщень, для найпростішого укриття адміністративної будівлі в Полтаві. 

Слідчі вважають, що службові особи Комунальної установи Полтавської обласної ради з експлуатації адміністративних будівель змовилися зі службовими особами ТОВ «СТОП» і привласнили бюджетні кошти у великих розмірах. 

Наразі, за даними Clarity-project, з фірмою укладено 129 договорів на майже 230 мільйонів гривень. 

Ремонт дороги партнером посібників окупантів зацікавив поліцію

Правоохоронці зацікавились відновленням дорожного полотна, яку виконував приватний підприємець. Але не тому, що підприємець, якому довірили відновлювати дорогу у двох селах на Херсонщині бізнес-партнер посібників окупантів, а тому, що пропозиція цього ФОПа не відповідала тендерній документації. Слідчі підозрюють привласнення бюджетних коштів, вчинене в умовах воєнного стану. 

Мова йде про послуги відновлення покриття насипної дороги частини вул.Українська, Південна, Садова села Висунці та вул.Карла села Музиківка. Роботи довірили підприємцю Андрію Моляренко. 

Закупівлю провели у форматі відкритих торгів з особливостями і конкурентів у ФОПа не було. Вартість послуг склала 647 619 гривень. Правоохоронці з’ясували, що підприємець не надав замовнику гарантійні листи про те, що техніка, машини, механізми, бладнання та устаткування тощо, не перебувають під забороною відчуження. арештом, заставою та іншим засобом забезпечення виконання зобов`язань перед будь-якими фізичними або юридичними особами, державними органами і державою та не мають обмежень в користуванні. 

Також він не надав оригінал листа-підтвердження орендодавця, зазначеного у відповідному договорі, щодо не заперечення використання його машин, механізмів, транспортних засобів для виконання робіт на весь строк виконання робіт за предметом закупівлі. 

Нема й наказів про призначення на посади працівників робітничих професій. Відсутній позитивний відгук щодо попередніх робіт, фінансова звітність за 2022 рік, звіт про фінансові результати. 

Зауважимо, що як підприємець Андрій Моляренко зареєстрований лише рік. Але не досвідченим бізнесменом його вважати не варто. Як з’ясували журналісти видання «Nikcenter», цей пан — бізнес-партнер подружжя Спіциних, відомих в Білозерці підприємців.   

«Під час російської окупації Херсонської області Андрій і Ірина Спіцини пішли на співпрацю з загарбниками. Чоловік став «заступником головного лікаря з технічних питань» створеної окупантами «Білозерської районної лікарні», а дружина – «заступницею голови Білозерської районної адміністрації».

Працедавцем Андрія Спіцина під час окупації була, до речі, Оксана Міняйло – «головний лікар районної лікарні», рідна сестра Ірини Спіциної.

Напередодні визволення правобережної частини Херсонської області Андрій та Ірина Спіцини втекли на окуповану лівобережну частину, і зараз їхня доля невідома. Андрія Спіцина підозрюють в державній зраді», пише видання.  

Андрій Моляренко співвласник фірм «Обленерго», «Райавтодор» і «Енергокомпані» за даними аналітичної платформи YouControl. Інший співвласник цих компаній – Андрій Спіцин.    

Сам Андрій Моляренко був депутатом Білозерської селищної ради Білозерського району Херсонської області. І був визнаний винним у корупційному правопорушенні — вчасно не подав декларацію. За це був оштрафований на 170 гривень. 

У 2020 році балотувався до Білозерської селищної ради від партії «Наш край».  Але не пройшов. 

Але пройшов як самовисуванець. До цього обирався як представник партії «Сильна Україна» та як самовисуванець. 

За даними Clarity-project, рік підприємницької діяльності виявився для Андрія Моляренка дуже продуктивним. Він уклав з чиновниками 20 договорів на понад 1,5 мільйона гривень. При цьому закупівля послуг з відновлення дороги була єдиною, на яку цей пан подавав хоча б якісь документи. 

Наразі в межах кримінального провадження суд надав поліції доступ до речей та документів, про який слідчі клопотали. 

Переплата у 15 разів на обстежені пошкоджених війною об’єктів 

Найгучнішою справою є справа про завищення у 15 разів цін на обстеження об’єктів, пошкоджених росіянами на Херсонщині. 

Раніше «Антикорупційний вимір» повідомляв, що Вищий антикорупційний суд відмовився взяти під варту директорку департаменту розвитку територій Херсонської ОВА Світлану Васіну. А власницю і директора компанії підрядника заарештували з альтернативою внесення застави.  

До цього НАБУ та САП оголосили підозру та затримали працівницю директорку Департаменту розвитку територій Херсонської обласної державної адміністрації Світлану Васіну. ЇЇ підозрюють у заволодінні державними коштами при наданні послуг з технічного обстеження об’єктів, пошкоджених внаслідок агресії рф у Херсонській області.

Слідчі вважають, що Васіна змовилася з керівництвом приватної фірми, щоб в 15 разів завищити вартість обстеження об’єктів соцінфраструктури. На роботи, які фактично коштували трохи дорожче, ніж пів мільйона гривень уклали договорів на загальну суму в 9,9 мільйона гривень. Підрядник, про якого йдеться — ТОВ «Будівельні технології Південь». 

Як з’ясувала редакція «Антикорупційного виміру», фірма являє собою сімейний бізнес з великим досвідом. В закупівлях за державний кошт ТОВ «Будівельні технології Південь» брало участь протягом 17 років. 

З моменту обрання запобіжного заходу підозрюваним у справі у судовому реєстрі не з’явилося ніяких нових документів. Тож поки що про те, на якому етапі слідство перебуває зараз, невідомо нічого нового. 

Замовлення у фігурантів кримінальних справ

Чиновники Херсонщини, як і їхні колеги з інших областей, часто замовляють роботи, в тому числі і з відновлення, у фігурантів кримінальних справ. Як вже розповідала редакція раніше, це не є порушенням. Адже згадка фірми у кримінальних справах не заважає їй брати участь в державних закупівлях, чиновники нічого не порушують в такому випадку, однак певний ризик у взаємодії з такими підрядниками все ж існує. 

На початку листопада минулого року видання «Гривна» детально розібрало відбудову села Посад-Покровського на Херсонщині і з’ясувало, хто ж долучився до освоєння 250 мільйонів гривень. 

Журналісти знайшли чимало цікавого. Компанія, яка розробляла концепцію відбудови була помічена в кількох гучних корупційних скандалах. Будувати почали ще до того, як уклали угоду на розробку концепції, між компаніями, які отримали будівельні підряди, журналісти знайшли зв’язок та запідозрили змову. 

Є питання не тільки до підрядників — фігурантів кримінальних справ, а й до тих підрядників, які отримають величезну кількість замовлень. Редакція «Антикорупційного виміру» вирішила зробити огляд підрядників, які отримали велику кількість договорів на значні суми.  

Колекціонери підрядів

Так, фірма «УКРБУДПРОЕКТСІТІ» отримала 48 договорів на суму близько 14 мільйонів гривень. Все це договори на ремонт житлових будинків в селі Чкалове. Фірма має уставний капітал 1000 гривень і зареєстрована 2 роки і 5 місяців тому. 

Всього за цей час фірма встигла укласти 51 договір на майже 356 мільйонів гривень. Видання «Наші Гроші» з’ясувало цікаві деталі щодо власника фірми Миколи Горпинченка. 

«Він є директором іншої великої будівельної компанії ТОВ «НВП «Термотех», яка за останні 6 років отримала 59 бюджетних замовлень на 257 млн грн. Протягом цього часу Горпиченко обирався до громадської ради при ОДА як співзасновник ГО «Правовий захист співробітників органів внутрішніх справ, запобігання та протидія корупції». Іншою співзасновницею цієї громадської організації  є Оксана Моргуль — ймовірно, це нинішня керівниця земуправління Полтавської міськради, яку депутати звинувачують у корупції та монополізації землевпорядного ринку», — повідомляють «Наші гроші». 

Компанія «ПРЕСТИЖБУД» отримала 42 договори на суму близько 10,6 мільйона гривень. Все це договори на капремонт будинків в смт. Велика Олександрівка. 

14 травня 2024 року, тобто вчора, фірма подала довідку на відкриті торги, в якій вказала наявність 8 працівників. З них штатних працівників — троє. 

Четверо з робітників, працюють у приватної підприємиці. Проте, це довідка з пакета документів, поданих на тендер у Кривому розі. Яка ситуація з робітниками на Херсонщині невідомо. Адже всі закупівлі в Херсонській області проведені без використання електронної системи, ніякі документи фірми не публікувалися. 

З фірмою «ГАЛ ТРЕЙДИНГ» чиновники не тільки з Херсонщини, але й з Миколаївщини, уклали чимало договорів. На Херсонщині фірма отримала 16 договорів на понад 19 мільйонів гривень. Всі договори укладені без використання електронної системи закупівель. Стосуються ці договори розробки проєктної документації. 

Один з засновників фірми, Ігор Галащук, багато років тому був керівником ДП Українські дорожні інвестиції  «УКРДОРІНВЕСТ». Зараз підприємство має назву ДП «ГРУПА УПРАВЛІННЯ ПРОЕКТАМИ ВІДНОВЛЕННЯ».   

Іншу співзасновницю, Аліну Галащук, видання «Наші гроші» вказувало, як провідного інженера відділу охорони праці та техніки безпеки ДАК «Автомобільні дороги України».

Третя співзасновниця, Анна Галащук, колишня державна експертка експертної групи у сфері судоустрою та судочинства Директорату правової політики у сфері судоустрою, судочинства та суміжних правових інститутів Міністерства юстиції України. 

Тобто фірма потрапила у фаворити чиновників «не з вулиці». 

Ще 14 договорів на суму понад 15,8 мільйона гривень на розроблення проєктної документації для будівництва будинків на Херсонщині без використання електронної системи закупівель отримала фірма «НВП УКРЕКСПЕРТПРОЕКТ». З документів, поданих на відкриті торги на Черкащині, відомо, що фірма принаймні має великий штат працівників відповідної кваліфікації.     

 31 договір на понад 4 мільйони гривень отримала фірма «Каскад-СД». Все це договори на поточний ремонт житлових будинків в селі Благодатівка. Всі договори — без використання електронної системи закупівель.

Цікаво, що у 2020 році компанія отримала штраф від Антимонопольного комітету за порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Якщо органи Антимонопольного комітету встановлять, що певна компанія чи підприємець вчинили антиконкурентні дії, які призвели до спотворення результатів торгів, то їм протягом трьох років буде заборонено брати участь у публічних закупівлях. Однак, після накладання штрафу фірма ще деякий час отримувала підряди. Заборону обходили завдяки тому, що не брали участь у відкритих торгах, а укладали угоду напряму. Проте з листопада 2020 року фірма отримувати підряди припинила. 

Про фірму «Каскад-СД» «Антикорупційний вимір» вже випустив окремий матеріал.  

Ексдиректора компанії-підрядника обвинувачували у підробці документів. Але відповідальності йому вдалось уникнути через збіг строків давності. Власник фірми прописаний на тимчасово окупованих територіях, в одній квартирі з новою роботодавицею ексдиректора. 

Крім того, ТОВ «Каскад-СД» фігурує в кримінальному провадженні за корупційною статтею, відкритому у 2021 році і у кримінальному провадженні відкритому в 2019 році. В обох випадках мова про 191 статтю КК України, тобто привласнення або розтрата майна шляхом зловживання службовим становищем. 

Також у 2020 році суд поновив провадження від 2016 року щодо службового підроблення та зловживання повноваженнями, в якому теж фігурує ТОВ «Каскад-СД». А ще фірма згадується в провадженні 2019 року про заволодіння коштами виділеними з державного та місцевого бюджетів на фінансування житлово-комунальних, соціальних, освітніх та медичних програм в особливо великих розмірах. 

27 договорів на загальну суму близько 5 мільйонів гривень отримала компанія «АРТХАУС». Це договори на поточний ремонт будинків в селі Трифонівка. Фірма є фігурантом кількох корупційних справ, які, вочевидь, нічим не закінчилися, та неодноразово привертала увагу антикорупційних видань. Всього з компанією чиновниками з різних регіонів укладено 326 договорів на суму понад 1,24 мільярда гривень.  

Що по податках?

Перелік можна продовжувати. В очі впадає два моменти: 

  • переважна більшість підрядників не з Херсонщини (з 517 підрядників тільки 170 з Херсонської області за даними публічного модуля аналітики BI Prozorro). 
  • Проведено 3,1 тисячі закупівель, пов’язаних з будівництвом та архітектурними послугами і 2,98 тисячі з них не конкурентні. 

Звідси випливає, у переважній більшості закупівель підрядники не публікували ніяких документів і нічого не відомо про наявність у них персоналу. Оскільки це підрядники з інших областей, навряд чи вони будуть привозити з інших областей будівельників. 

Фірми, які спеціалізуються на будівництві, часто не тримають працівників в штаті, а наймають їх, вже отримавши підряд. Наймають здебільшого за цивільно-правовими угодами. Так вигідніше. 

Однак постає питання, чи контролює хтось укладання ЦПУ з працівниками у випадках, коли проводяться торги без використання електронної системи закупівель. Чи хтось перевіряє наявність таких договорів? Чи дійсно працівники, уклавши такі договори з підрядником, потім сплачують податки та збори? 

Тобто, підрядники освоюють десятки, а подекуди і сотні мільйонів з бюджету. Велика частина витрат в локальних кошторисах передбачена на заробітну плату. Якщо з цієї заробітної плати не сплачуються ніякі податки та збори, то бюджет втрачає величезні суми. З питанням про те, хто і як контролює дане питання редакція звернулася до юриста. 

Ось що пояснив «Антикорупційному виміру» юрист громадської організації «Платформи прав людини» Євген Воробйов:  

Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов’язків (ч. 1 ст. 626 Цивільного кодексу України – далі ЦК).

Ст. 628 ЦК визначено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов’язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Сторони мають право укласти договір, в якому містяться елементи різних договорів (змішаний договір). До відносин сторін у змішаному договорі застосовуються у відповідних частинах положення актів цивільного законодавства про договори, елементи яких містяться у змішаному договорі, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті змішаного договору. 

Тобто, фірми мають право укладати цивільно-правові договори з фізичними особами на виконання певних видів робіт та надання послуг, укладання яких узгоджується з приписами ЦК України.

Разом з тим, Державна служба України з питань праці здійснює нагляд за дотримання фірмами трудового законодавства, в тому числі на предмет підміни трудових відносин, такими цивільно – правовими угодами з фізичними особами.

На сьогодні, чинне законодавство України не містить чітких ознак прихованих трудових відносин та обов’язкових приписів, у яких випадках сторони зобов’язані укладати трудові договори, а в яких – цивільно-правові договори (угоди) на виконання певних робіт.

На сьогодні, сторони договору вільні у своєму виборі щодо форми оформлення відносин та на власний розсуд можуть визначати вид такого договору. Укладання цивільно-правового договору є виключним правом суб’єктів господарювання, що забезпечено Конституцією України та ЦК України.

Державна податкова служба під час перевірки платника податків може перевірити на предмет дотримання сплати податків та обов’язкових зборів при нарахуванні заробітної плати чи виплати винагороди за цивільно – правовими угодами.  Якщо є відповідні недоплати, то можуть скласти акти та стягнути недоплату, якщо зафіксують інше порушення трудового законодавства, то фіксують та направляють матеріали до  Державної служби України з питань праці, які вже притягають до відповідної відповідальності.

Разом з тим, в цілому Державна аудиторська служба може перевіряти Замовників, які розпоряджались бюджетними коштами і в ході такої діяльності можуть здійснити цільове використання коштів виконавцем, в тому числі розрахунків по заробітній платі. Якщо виявиться, що сума яка була закладена в розрахунках, не перерахована на заробітні плати в повному обсязі, то про це можуть інформувати  Державну службу України з питань праці, яка може провести перевірку на предмет дотримання дисципліни. Окрім того, аудиторська служба може інформувати правоохоронні органи, якщо було не правильно розраховано очікувану вартість, або внесено недостовірні відомості виконавцем в офіційні документи.

Таким чином, ключовим органом, який може здійснювати перевірку, щодо цільового використання бюджетних, місцевих коштів є Державна аудиторська служба України.

Отже, якщо компанія-підрядник з тієї ж області, з якої і найняті за ЦПУ працівники, та не прагне перекласти сплату податків на працівника, все доволі просто. Компанія подає дані про ЦПУ до податкової і податкова знає про укладені ЦПУ та осіб, за яких за цими угодами мають бути сплачені податки та збори. 

Добропорядні фірми самостійно проводять всі нарахування та сплачують податки та збори. Але є й можливість перекласти цю відповідальність на працівників. І коли ці працівники з іншої області, проконтролювати, чи сплатили вони самостійно всі податки та збори стає складніше. Фірма здає у свою регіональну податкову звіти, повідомляє, що обов’язок сплатити податки покладений на тимчасових працівників і податкова за місцем реєстрації компанії до неї вже не має питань. А до податкової в регіоні реєстрації працівників ці працівники можуть і не дійти. 

На додаток, некваліфіковані працівники, задіяні на будівництві, можуть насправді і не знати, що вони повинні це робити. Чи буде це перевіряти податкова? 

08 грудня 2023 року, набрав чинності Закон України від 09 листопада 2023 року № 3453-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо скасування мораторію на проведення податкових перевірок».

Згідно з цим документом діє мораторій на проведення документальних перевірок платників податків, податкова адреса яких станом на дату початку можливих бойових дій є територія можливих бойових дій, — до останнього числа місяця, в якому була припинена можливість бойових дій на відповідній території, а в разі зміни платником податків місцезнаходження на іншу територію України — до дати проведення державної реєстрації зміни місцезнаходження. 

Фактично податкова на Херсонщині проводить перевірки тільки в тому випадку, якщо на роботодавця надійде скарга. 

Ми створили цей матеріал як учасник Мережі «Вікно Відновлення». Все про відновлення постраждалих регіонів України дізнавайтеся на єдиній платформі recovery.win

Читайте також: На Одещині депутат від Слуг Народу заробляє мільйони на наслідках російської агресії

Більше з Війна з росієюБільше записів у Війна з росією »
Більше з Вікно ВідновленняБільше записів у Вікно Відновлення »
Більше з Власні статтіБільше записів у Власні статті »
Антикорупційний вимір